بازی های ابرقهرمانی از همان سالهای نخست این صنعت، حضور داشتهاند. با این حال، سینما جو متفاوتی دارد و به شیوه دیگری به این مقوله میپردازد. شرکت مارول و DC طی چند دهه گذشته طوری در این ژانر پیشرفت کردند که حالا پرفروشترین فیلمهای سال را به خود اختصاص میدهند. در پلی پاد تی وی همراه ما باشید تا ببینیم این تب به صنعت بازی هم نفوذ خواهد کرد یا خیر.
افول بازیهای لایو سرویس موضوعی مهمی است
بازیهای لایو سرویس و گل سرسبد آنها، یعنی عناوین بتل رویال در دوران کرونا، بهشت را به معنای واقعی کلمه تجربه کردند. شرکتها یکی پس از دیگری به سمت این حوزهها هجوم آوردند و بازار اشباع شد. سونی، مایکروسافت و تنسنت به عنوان سه غول بزرگ دنیای گیمینگ سریعاً برنامههای خود را تغییر دادند تا به آن سمت و سو بروند.
با این حال، تمام تصاحبها، خرید و فروش شرکتها و برنامهریزیها برای توسعه عناوین تماماً آنلاین، نسبتاً با مانع مواجه شده است. شرکتها حساب کمتری روی این بخشها باز میکنند. بنابراین ترندها همیشه همانطور که به صورت ویروسی پخش میشوند و گسترش مییابند، میتوانند محو یا کاملاً دگرگون شوند.
در نتیجه، هیچ ترندی، از جمله موضوعات ابرقهرمانی، تا ابد سرگرمکننده و محبوب باقی نمیمانند. مگر به یک شرط: دچار تحولات عظیم شوند و مخاطبان جدیدی را هدف قرار دهند. این موارد را گفتیم تا به آنجا برسیم که آيا بازیهای ابرقهرمانی، صرف موضوع خودشان میتوانند در صنعت بازی هم به موفقیتهای دیوانهوار برسند؟
وضعیت محبوبیت بازیهای داستانی
در عوض استودیوهای داستانی و آثاری که محوریت لایو سرویس ندارند، بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. موفقیت It Takes Two، Elden Ring و Baldur’s Gate 3 که طی چند سال گذشته، معمولاً به عنوان آثار شاخص و برجسته معرفی میشوند، برای شخص شما بیانگر چه موضوعی است؟
شاید بتوانیم اینطور ادعا کنیم که بازیهای خوب، بزرگ و کوچک شانس زیادی برای موفقیت دارند؛ اما بازیهای بزرگ یا به اصطلاح بلاک باستر، به طرز دیوانهواری توجه عموم مردم را جلب میکنند. حال به نظر میرسد فرقی ندارد اگر این بلاک باسترها از دنیای بازیهای داستانی باشند یا از جهان عناوین ابرقهرمانی.
موضوع اصلی پرداخت به هسته کار است. بازیهایی که خواهان دریافت توجه و درک مخاطبین خود هستند، باید توانایی بازآفرینی بالایی داشته باشند. این را هم باید در نظر گرفت که بازیهای ابرقهرمانی در صنعت بازی، به نسبت سینما تازه در اول کار هستند.
وضعیت آثار ابرقهرمانی در سینما
آثار ابرقهرمانی سینمایی روز به روز بیشتر به ورطه تکرار میافتند. اگر بخواهید محتوای کلی آثار سینمایی را تعریف کنید، کلیشههای این ژانر به چشم میآیند. به دست آوردن یک قدرت عجیب توسط یک انسان، تهدید زمین و در نهایت نجات زمین! آشنا به نظر نمیرسد؟ بله؛ شما تنها نیستید.
میلیونها بیننده، مانند شما، دیگر علاقه چندانی به این داستانهای تکراری ندارند. ظاهراً در این فیلمها، صرفاً نام و لباس ابرقهرمانها تغییر میکند. هسته اصلی تمام جریانات ثابت میماند و اتفاق متمایزی رخ نمیدهد. اخیراً سازندگان این دسته از فیلمها، به قول معروف هنر میکنند و از تم جهانهای موازی کمک میگیرند!
این تم جدید هم مانند تمام سناریوهای قبلی نخنما به نظر میرسد. هر چند برخی استثناها هم وجود دارند و سری لایو اکشن Spider-Man، پتانسیلهای خوبی را به تصویر کشید. چنین بخشها و کنجهای دست نخوردهای، قابلیت استفاده در آثار جدید سینمایی را تحت شرایط خاصی دارند: ایجاد امضای خاص هر اثر. چنین چیزی که به سختی در آثار سینمایی به چشم میخورد، در بازیهای ویدئویی، چطور پیاده میشود؟
ترندهای بلاکباستر به حیات خود ادامه میدهند
در اینجا به سوالی که در خط قبل پرسیدیم، پاسخ میدهیم. احتمال موفقیت بازیهای پرزرق و برق با ویژگی تعریف دوباره آن ژانر یا پرداختن اصولی به قواعد آن حوزه، بالا میرود. به همین مقدار، در سمت مقابل، احتمال موفقیت ترندهایی که با دوران و زمانه خود پیش میروند، بیشتر است. نتیجه؟ اگر یک بازی ابرقهرمانی داشته باشید که ذاتاً ویژگیهای جذابی دارد، شانس بهرهگیری از ترندها را هم دارید.
اما به محض این که به بهانه استفاده از یک ترند، آن بحث در مرکز ساخت و توسعه بازی قرار میگیرد، همه چیز نقش بر آب میشود. بازی Spider-Man در سال ۲۰۱۸ از عطش طرفداران برای یک بازی ابرقهرمانی و همچنین کیفیت بالایی که از یک بازی انتظار میرفت، برای دستیابی به موفقیت استفاده کرد.
نسخه دوم این بازی در سال گذشته میلادی همان موارد را تکرار کرد اما این بار از ترند انیمیشن و فیلم سینمایی Spider-Man هم بهره گرفت. آیا آثار قهرمانی بیشتری، توانایی انجام این کار را دارند؟ اینجا به بخش پیچیدهتر ماجرا میرسیم. ابتدا باید فیلمهای ابرقهرمانی در صنعت سینما بدرخشند و راه جدیدی را در پیش بگیرند و سپس در بازیهای ویدئویی هم جریانی موازی برای درخشش آنها ایجاد شود.
بازی های ابرقهرمانی همین حالا هم مطرح هستند
جواب اصلی این است که موضوعات ابرقهرمانی از مدتها قبل به صنعت بازی رخنه کردهاند. سهگانه Batman، ساخته استودیو Rocksteady، نشان داد که فعالان حوزه ویدئوگیم حتی بیشتر از فیلمسازان، در ساخت و پرداخت داستانهای ابرقهرمانی مهارت دارند. بالاتر درباره کیفیت بالای بازیهای Spider-Man (ساخته استودیو اینسومنیاک) هم سخن گفتیم. بسیاری از بازیهای باکیفیت را هم میتوان نام برد که داستان اصلی آنها، حداقل در اساس و پایه از کلیشههای این ژانر پیروی میکند.
مشکل اصلی گیمرها همهگیری و سپس نزول کیفیت بیحد و اندازه چنین داستانهایی است. فرمول ساخت و دیزاین اکثر بازیهای AAA یوبیسافت، سونی و سایر استودیوهای بزرگ، همین حالا هم پیش پا افتاده است. هیچکس دوست ندارد یک مشکل بزرگ دیگر به این فرمول اضافه شود؛ تازه اگر اینطور در نظر بگیریم که همین حالا هم دچار این مصیب نشده باشند!
هیچکس نمیتواند آینده را پیشبینی کند اما همه میتوانند نشانهها و علائم هشدار دهنده را با دست نشان دهند. ما نیز، در پلی پاد تی وی روی انگیزههای خطرناک بازیسازان دست میگذاریم تا آنها را بهتر نشان دهیم. انگیزههایی که از پول سرچشمه میگیرند. انگیزههایی که خبر از یک همهگیری بیمارگونه از داستانهای تکراری میدهند، هر چند اگر این داستانها، تمام و کمال به معنای ساخت بازی ابرقهرمانی نباشند!