با نگاهی گذرا بر صنعت بازی و تکنولوژی، مشخص است که به کدام سمت و سو میرویم. همانطور که از درآمدهای شگفتانگیز مایکروسافت و آمازون بر میآید، قدرت پردازش و محاسباتی جهان آینده روی سرورهای ابری خواهد بود. با ما در پلی پاد تی وی همراه شوید تا ببینیم چطور این استدلال، برای صنعت کنسول بازی ابری صادق است.
نگاه کلی به صنعت کنسول بازی ابری
اگر از کاربران پلی پاد باشید، دیگر نیازی به توضیح خاصی درباره معنا و مفهوم صنعت بازی ابری ندارید. با این حال بازی ابری را به اختصار برای شما تعریف میکنیم: بازیها روی یک سرور (کامپیوتر) اجرا میشوند و خروجی از طریق اینترنت روی دستگاه شما ارسال میشود. به همین طریق شما میتوانید دستور کنترل بازی را ارسال کنید. یعنی با فشردن هر دکمه، دستور شما برای حرکت شخصیت درون بازی به سرورهای ابری و در نتیجه بازی منتقل میشوند و کاراکتر شما حرکت میکند.
در جمعآوری و گزارش آمار این صنعت معمولاً به چندین شاخص توجه میشود که در ادامه به مهمترین آنها اشاره میکنیم: درآمد، کاربران، میانگین درآمد به ازای هر کاربر و نرخ نفوذ. درآمدهای این صنعت از طریق هزینه اشتراکها یا ویژگیهای جانبی به دست میآیند. در این خصوص، باید توجه کنید که مستقیماً هزینهای از طریق فروش بازی به ارائه دهنده خدمات ابری نمیرسد.
در مواردی که ناشر یا شرکتهای تولید کننده یک بازی اقدام به ارائه سرویس بازی ابری میکنند، شرایط پیچیدهتر میشود و درآمدها به شکل دیگری محاسبه خواهند شد. برای مثال، در خریدهای درون برنامهای در سرویسهای پلی استیشن پلاس یا ایکس باکس گیمپس، خود سونی و مایکروسافت نیز سهم دارند. اما کنسولهای بازی ابری شخص ثالث، معمولاً نمیتوانند سهمی از پرداختهای درون برنامهای داشته باشند. مشخصاً خرید فیزیکی بازیها هم خارج از گروه درآمدهای چنین سرویسهایی است.
آمار کنسول بازی ابری در سال ۲۰۲۳
سال ۲۰۲۳ میلادی با رشد شگفتانگیز در این حوزه، فرصتهای زیادی را به ارمغان آورد. افزون بر رشد فعلی، انتظار میرود این رشد به سالهای آینده برسد و مقدار آن افزایش پیدا کند. در یک نگاه سریع، هر چند در ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی هستیم، اما احتمالاً این صنعت، میانگین درآمد ۶.۹۱ میلیارد دلاری را به جیب سرمایهگذاران این عرصه حواله میکند. از ماههای فعلی تا بازه زمانی مشابه تا سال ۲۰۲۹ این مقدار درآمد، میانگین رشد سالانه ۲۹.۶۴ درصدی را پشت سر خواهد گذشت که آمار قابل توجهی است.
ادامه چنین رشد سالانهای معنای دیگری هم دارد: ارزش بازار صنعت کنسول بازی ابری تا سال ۲۰۲۹ میلادی، یعنی تا پیش از پایان دهه، به ۲۵.۳۰ میلیارد دلار میرسد. در همان سال، مقدار کاربران این صنعت به ۵۰۰ میلیون خواهد رسید! این تقریباً برابر با تعداد تمام کنسولهای فروخته شده در تاریخ شرکت سونی از سال ۱۹۹۵ تا به امروز است.
این آمار چه چیزی را به ما نشان میدهند؟ حتی بدون نیاز به تحلیل عمیق و خاصی هم میتوان متوجه تأثیر این صنعت بر روی جهان آینده شد. اگر بخواهیم بازارهای بلاکچین، هوش مصنوعی و متاورس را از بازیگران اصلی تا پایان دهه نام ببریم، این بخش از صنعت بازی هم در کنار آنها قرار خواهد گرفت.
حضور متوالی بازیهای ویدئویی در زندگی انسان
از جنبه دیگر، نرخ نفوذ این صنعت در سال جاری میلادی به ۵.۱ درصد میرسد. این مقدار در سال ۲۰۲۹ به ۶.۲ درصد خواهد رسید. در سالهای آینده کاربران و گیمرهای بسیار بیشتری، برای بازی کردن کنسول بازی ابری را ترجیح میدهند. مشخصاً این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا؟
چون در حال حاضر هر دو گروه گیمرهای حرفهای و گیمرهای کژوال، بنا به دلایل مختلفی، استفاده از کنسول بازی ابری را در اولویتهای پایینتری نسبت به کنسولهای خانگی، رایانههای شخصی و رایانه قرار میدهند. هزینه بالای اینترنت، عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت، فهرست محدود بازیها، تمایل به تجربه بازیهایی با ویژگی مالکیت و …، از جمله اصلیترین دلایل گیمرها هستند.
شاید بپرسید چطور چنین مواردی که اهمیت زیادی در جلوگیری از توسعه این بازار دارند، تنها طی ۵ سال، از میان خواهند رفت؟ اول اینکه چنین مواردی کاملاً از بین نمیروند بلکه به طرز معناداری از سطح آنها کاسته میشود. دوم، مردم همیشه در آستانه قابل تحملی از موانع، اقدام به عمل میکنند.
آمار، محو شدن تدریجی محدودیتها را پیشبینی میکنند
بیایید بیشتر این موضوع را باز کنیم. تا سال ۲۰۲۹ زیرساخت کشورها توسعه پیدا میکند. بهبود زیرساختها همیشه با افزایش شاخصهای دنیای دیجیتال، به ویژه ارتقای شرایط اینترنت همراه است. با بهبود این شرایط، قیمت اینترنت بیش از پیش ارزان میشود و کیفیت آن بالاتر میرود. از طرفی، نسل Z به سادگی از نتفلیکس، اسپاتیفای و سرویسهای مشابه برای فیلم دیدن و گوش دادن به موسیقی استفاده میکنند.
تا سال ۲۰۲۹ تعداد آن دسته از کاربران نسل Z که برای خود تصمیم میگیرند و هزینه میکنند، به طرز قابل ملاحظهای افزایش پیدا میکند. این نسل ترجیحات فعلی خود را حفظ خواهد کرد. در این ترجیحات، علائم کمتری از علاقه به مالکیت دیجیتال دیده میشود.
انتظار میرود تمام این تغییر و تحولات منجر به هزینهکرد ۱۷.۴۶ دلار به طور میانگین به ازای هر کاربر شود. کشورهای توسعهیافته و اقتصادهای برتر جهان، از اولین کشورهایی خواهند بود که در این مهم نقش ایفا میکنند. ابتدا آمریکا و در ادامه، مانند هر حوزه دیگری از فناوری، چین و سپس اروپا در افزایش سهم این بازار تأثیرگذار هستند و خواهند بود.
به امروز نگاه کن؛ فردا را بچین
نباید آنقدرها هم در آینده غرق شویم که شرایط فعلی را فراموش کنیم. پیشبینی سالهای آینده صنعت کنسول بازی ابری، بر مبنای آمار امسال و سالهای گذشته شکل گرفتهاند. خوشبختانه، آمار فعلی هم در وضعیت امیدوار کنندهای قرار دارد. بازار سرویس ابری ایالات متحده آمریکا تنها در سال جاری ارزشی برابر با ۱.۹۳۸ میلیارد دلار خواهد داشت.
در حقیقت، همین حالا هم ما با یک اتفاق آشنا مواجه هستیم. حتی کاربران ناآشنا با کامپیوتر و IT هم از سالها قبل تصاویر خود را روی سرویسهای ابری بارگذاری میکنند. شرکتهای بزرگ، همه نوع خاصی از درایوهای ابری را مورد استفاده قرار میدهند. این سناریوها در کشورهای توسعهیافته که بازار هدف آمارها هستند، بیشتر اتفاق میافتد.
کاربران صنعت ویدئوگیم که یکی از اهداف اصلی این صنعت هستند، مدام با نمونههای مختلف کنسول بازی ابری مواجه میشوند. سونی، مایکروسافت، نینتندو و انویدیا، بزرگترین شرکتهای گیمینگ همه یک سرویس بازی ابری دارند. همانطور که مورد اول (کاهش تدریجی محدودیتها) پیگیری میشود، مورد دوم (اقدام در آستانه قابل قبول محدودیتها) نیز قابل مشاهده است. ما اینجا در سال ۲۰۲۴، با قاطعیت تمام، به چیزی نگاه میکنیم که احتمالاً حتی فراتر از پیشبینیها میرود!