بنابر مصاحبه توشیهیرو ناگوشی، سازنده مجموعه یاکوزا، سگا در ابتدا علاقهای به توسعه بازی Yakuza نداشته است. با جزئیات این خبر در پلی پاد تی وی همراه ما باشید.
ژاپن، زادگاه ویدئوگیم، با مشکلات زیادی مواجه بود
این روزها سری Like a Dragon در شرق و غرب، محبوبیت بالایی دارد. ما قبلاً، تاریخچه کامل سری یاکوزا را در پلی پاد تی وی پوشش دادهایم. چه در آن مقاله، چه در منابع دیگر، به خوبی میتوانید روند صعودی این فرنچایز و نگرش بازی سازان آن را مشاهده کنید.
اما چرا شرکت سگا در روزهای دور گذشته، علاقهای به سرمایهگذاری روی بازی اول این سری نداشت؟ به نقل از خود ناگوشی، در آن زمان، بسیاری از بازیهای ژاپنی، فروش خوبی نداشتند. بنابراین، این ایده در حال شکلگیری بود که بازیهای ویدئویی باید تا جای ممکن، برای جامعه هدف بزرگتر، مخصوصاً غرب ساخته شوند.
ناگوشی برخلاف ایده مذکور، ایده ساخت عنوانی را ارائه میکرد که مجدداً روی بازار ژاپن و فرهنگ این کشور متمرکز بود. افزون بر این، کودکان به دلیل محتوای بازی، قادر به تجربه آن نبودند و از طرفی، بعید بود که بانوان، علاقهای به یاکوزا نشان دهند. ناگوشی با بیان این مسائل، مشکل اصلی را اینطور شرح میدهد: «غیرممکن بود که با این شرایط متضاد، بدون سماجت خارقالعاده، ساخت آن تأیید شود!».
سازنده یاکوزا، آن را یک بازی معنادار میداند
ناگوشی با وجود رویکرد خشونتبار بازی، آن را از دریچه دید دیگری مینگرد. به باور او، این اثر به دنبال ترویج خشونت نیست. در واقع او فکر میکند این بازی از همان وهله اول، به دنبال این بوده که اشتیاق به زندگی را در گیمرها تقویت کند! ظاهراً منظور ناگوشی، مشاهده رویدادهای بازی و درس گرفتن از آنها برای اجتناب از تصمیمات غلط و حرکت به سمت مسیر درست است.
اکنون سری Yakuza در کنار Persona و Sonic، یکی از موفقترین فرنچایزهای این شرکت ژاپنی محسوب میشود. ناگوشی درباره ایده نامتعارفش درست فکر میکرد! به مرور زمان، جوامع بسیاری شیفته فرهنگ غنی ژاپن شدند و آثاری که محتوایشان حول محور این کشور است،حالا به محبوبیت زیادی رسیدهاند.
البته که اکنون میتوانیم نگرانی سگا و تردید این شرکت برای چراغ سبز دادن جهت ساخت این مجموعه را بهتر درک کنیم. به هر نحو، آخرین نسخه این مجموعه تحت نام Like a Dragon: Infinite Wealth، تحسین منتقدان را در پی داشت و فروش بسیاری خوبی را تجربه کرده است.
منبع: Euro Gamer