رزیدنت اویل در گذشتهای نه چندان دور به تنهایی نماد ژانر وحشت و بقا بود. با عرضه نسخه پنجم و ششم این ماجرا تغییر کرد و هیچکس تصورش را هم نمیکرد که این مجموعه افسانهای دوباره به جایگاه خود بازگردد.
با این حال، کپکام معجزه کرد و رزیدنت اویل حالا دوباره شکوه و جلال گذشتهها را همراه خود دارد. فراتر از رزیدنت اویل، خود کپکام هم با احیای این سری، باری دیگر مطرح شد و افسون باورنکردنیاش را بازیافت.
اما این فرنچایز تاثیرگذار صنعت بازیهای ویدئویی چگونه قدم به قدم، ذره ذره و خشت به خشت دل بازیکنان را به دست آورد؟
بازگشت به ریشهها
همه علاقهمندان حوزه بازی حداقل یک بار نام این سری را شنیده و با خود زمزمه کردهاند. بدون شک بسیاری از ما با نسخه چهارم خاطرات فراموش نشدنی بیشماری را پشت سر گذاشتهایم. این نسخه، رزیدنت اویل را به یک نام اسطورهای در صنعت ویدئوگیم تبدیل کرد.
اما Resident Evil 5 و پشت سر آن، Resident Evil 6 هر دو بیش از آن که به ریشههای سری پایبند باشند، هویت جدیدی را برای این مجموعه ترسیم میکردند. رگههای باریکی از این موضوع در Resident Evil 4 هم به چشم میخورد اما آن نسخه هنوز هم هویت مجموعه را بازتاب میداد.
کپکام بعد از بازخورد به شدت منفی که پس از عرضه نسخه ششم تجربه کرد، تصمیم گرفت رویکرد خودش را تغییر دهد. این بازخوردها در دورهای رقم میخوردند که کیفیت کلی محصولات کپکام ضد و نقیض بودند.
مسیری که باید تغییر میکرد
نسخه پنجم و ششم به ترتیب ۱۳ و ۱۰ میلیون واحد به فروش رفتند. مشخص است که این نسخهها فروش بدی نداشتند اما هرگز در نزد کاربران قدیمی و منتقدان به شکوه و جلال خاصی دست پیدا نکردند. احتمالاً از خودتان میپرسید که چرا؟
مثلاً داستان نسخه پنجم در روشنایی روز دنبال میشد و نسخه ششم یک کپی دست چندم از موفقیتهایی به شمار میرفت که نسخه چهارم به جا گذاشت. هر دو بازی یاد شده صرفاً روی عناصر اکشن تمرکز کرده بودند که طرفداران علاقهای به آنها نداشتند.
طولی نکشید که این بازیساز و ناشر ژاپنی به منطق صحیح انتقادات کاربران پی برد و تصمیم گرفت که با اتخاذ چندین و چند تصمیم اساسی، بازیهای مجموعه محبوب خود را به ریشهها بازگرداند.
تغییر زاویه دوربین
اولین تصمیم کارساز کپکام تغییر زاویه دوربین از سوم شخص به اول شخص بود. تیم توسعه دهنده Resident Evil 7 تصمیم گرفت این بازی را با زاویه دید اول شخص بسازد تا بهتر بتواند ترس را به تصویر بکشد.
بنابراین کاربران در نسخه هفتم زاویه دید محدودتری دارند، چهره و بدن شخصیت اصلی را نمیبینند و از طرفی رویدادهای گیمپلی در فاصله نزدیکتری برای آنها رخ میدهد. این فرصتی بزرگ برای کپکام بود تا ترس را از نزدیک به گوشت و پوست کاربران فرو کنند.
با وجود تمام گمانهزنیها و حتی بدگمانی بازیکنان قدیمی قبل از عرضه نسخه هفتم، این تغییر بزرگ، جهت مجموعه را از ژانر ترس و اکشن به خوبی به ژانر ترس و بقا تغییر داد.
بازسازی نسخههای قدیمی رزیدنت اویل
کپکام بعد از این موفقیت قابل توجه، روی یک موضوع دیگر هم دست گذاشت: بازسازی نسخههای قدیمی. Resident Evil 2 که از مدتها قبل مراحل توسعه را پشت سر میگذاشت، برای انتشار انتخاب شد.
نسخه اورجینال این بازی چند دهه پیش عملکردی شگفتانگیز داشت و کپکام با بازسازی آن ریسک بزرگی را تجربه میکرد. در سال ۲۰۱۹ بازسازی نسخه دوم با دوربین سوم شخص از راه رسید و نشان داد که کپکام در انجام رسالتش، مسیر درستی را پشت سر میگذارد.
در مدت اندکی رسانههای بیشماری Resident Evil 2 Remake را بالاتر از نسخه چهارم، حتی به عنوان بهترین عنوان تاریخ این مجموعه انتخاب کردند. شما میتوانید Resident Evil 2 Remake، یکی از بهترین بازیهای سبک وحشت را روی پلی پاد تجربه کنید.
توجه به هر دو طیف کاربران قدیمی و جدید
سپس نوبت عرضه بازسازی نسخه سوم رسید. اگرچه بازسازی نسخه سوم در جلب نظر منتقدین شکست خورد، اما مولفههایی را به همراه داشت که نشان داد کپکام به هر دو طیف کاربرانش توجه میکند.
در حقیقت کپکام یک نسخه بازسازی را با زاویه دوربین سوم شخص و یک نسخه جدید از مجموعه رزیدنت اویل را با زاویه دوربین اول شخص توسعه میدهد. طولی نکشید که عرضه Resident Evil Village (یعنی نسخه هشتم) ثابت کرد که این تکنیک، هم در فروش و هم در جلب نظر منتقدین، کارآمد است.
افرادی که هنوز باور دارند فرنچایز مورد علاقهشان هرگز نباید اول شخص میشد، میتوانند از نسخههای دو و سه لذت ببرند. در سمت مقابل کسانی که دستپخت و نوآوری کپکام را ستایش میکنند، آزاد هستند که نسخههای اول شخص را بازی کنند.
احیای رزیدنت اویل یعنی احیای کپکام
این فرنچایز با فروش ۱۳۱ میلیون نسخهای، پرفروشترین سری بازی کپکام و همچنین پرفروشترین سری بازی ترسناک تاریخ این صنعت است. نتیجتاً وقتی درباره بازگشت رزیدنت اویل به کیفیت همیشگیاش سخن میگوییم، ناخودآگاه به احیای کپکام هم اشاره میکنیم. بعد از موفقیت نسخه هفتم، کپکام یک سال بعد Monster Hunter: World را عرضه نمود که به شدت تحسین شد و فروش ۱۸ میلیون واحدی را ثبت کرد.
سپس یک سال بعد در سال ۲۰۱۹، Devil May Cry 5 از راه رسید که مجموعه DMC را هم احیا کرد. اگر نگاهی به آمار مالی چند ساله گذشته بیندازید، به چشم میبینید که کپکام در حال قیام است و در بازار شرق و غرب خوش میدرخشد. حالا کاربران چشم انتظار نسخه چهارم هستند تا باری دیگر به گذشتهها سلام کنند.
همانطور که بالاتر اشاره کردیم، Resident Evil 2 Remake، موفقترین نسخه چند سال اخیر این فرانچایز روی پلی پاد در دسترس است. اگر میخواهید بدون دانلود رزیدنت اویل 2 بازسازی شده را بازی کنید، پلی پاد بهترین گزینه است. در صورتی که با گمینگ ابری آشنا نیستید، پیشنهاد میکنیم تجربه سپهر از این بازی را روی پلی پاد تماشا کنید.