شرکت الماس فناوری پاسارگاد (آلفا) از زمان تاسیس در سال 1400 تا امروز، نوآوریها و پیشرفتهای زیادی به خود دیده است. ارتقای آلفا به دانشبنیان سطح 1 در سال 1401 دستاورد ارزندهای برای این شرکت بود. همچنین استقبال گسترده کاربران و گیمرها از غرفه پلی پاد در نمایشگاه الکامپ 1402 نشان داد که تیم خستگیناپذیر آلفا با سرعت در مسیر پیشرفت در حرکت است. البته این مسیر چالشها و فرازونشیب بسیار دارد، مشکلاتی که شاید پشت پرده پلی پاد در حال رخ دادن است و بسیاری از کاربران از آن بیخبرند. گفتگوی ما را با پویا ایماندار، مدیرعامل آلفا درباره دیروز پروژه پلیپاد و فردای آلفا و چالشهای پیش روی آن از دست ندهید.
به نظر شما الکامپ امسال در مقایسه با نمایشگاههای سال قبل پلی پاد چطور بود؟
آخرین الکامپی که برگزار شد قبل از دوران کرونا بود و بعد از آن دیگر الکامپ برگزار نشد و از آن زمان چند سال گذشته است. در آخرین باری که الکامپ برگزار شد، استقبال خیلی خوب بود. فکر میکنم سال 1398 بود و رونمایی پلی پاد در آن زمان در الکامپ انجام شد.پ
استقبال جامعه گیمرها و صنعت گیم از پلی پاد عالی بود. بعد از آن خاطرم هست که طی این چند سال بخاطر شرایط کرونا و مسائل کشور الکامپ برگزار نشد تا این دوره. فکر نمیکردم استقبال خوب باشد، اما به نظرم خیلی خوب بود. نمی توانم بگویم ایدهآل بود، اما خوب بود. این عامل میتواند نشاندهنده آن باشد که شاید هنوز کورسوی امیدی برای آینده صنعت گیم در ایران وجود دارد. اما استقبال از غرفه پلی پاد واقعا برای من غیرمنتظره بود. ما در این دوره به ایدهآلی که من همیشه به آن فکر میکردم یعنی برگزاری ای اسپورت رسیدیم. نتایج هم در سایت الکامپ پلی پاد در دسترس است.
خوشحالم که حس خوبی ایجاد شد. خوشحالم برای آدمهایی که در این شرایط آمدند و فارغ از همه نگرانیها و دغدغههای زندگی و شرایط، خوشحال و خندان حضور پیدا کردند. عکس گرفتند، بازی کردند، بردند و در نهایت به نظر من همه در غرفه پلی پاد برنده بودند.
خود پلتفرم پلی پاد به نظر شما نسبت به سالهای گذشته چه تغییراتی کرده، چقدر پیشرفت کرده است؟
ما پلی پاد را سال 1397 راهاندازی کردیم. زمانی که حتی تعریف پروژه پلی پاد برای سرمایهگذاران و حتی متولیان صنعت یکی از بزرگترین چالشهای من بود. چراکه آن زمان مشابه پروژه پلی پاد زیاد نبود. حتی مایکروسافت ایکس کلاد یا گوگل استادیایی وجود نداشت. در آن دوره تمام تلاش ما این بود که پلتفرم پلی پاد را به نقطه مناسبی برسانیم. یادم است که در آن دوره بعد از رونمایی روی ویژگیهای جدید پلی پاد مانند Live Streaming کار کردیم. بزرگترین آپدیت ما در آن زمان بیگبنگ بود که در سال 1399 انجام شد. این آپدیت خودش باعث شد کاربران پلی پاد در آن زمان بیشتر بشوند و اتفاق خوبی برای پلی پاد بود، چون بازخورد بسیار خوبی از کاربران و جامعه گیم گرفتیم.
ما بعد از بیگ بنگ یک آپدیت تقریبا به نسبت بیگ بنگ کوچکتری به نام پلی پرو داشتیم. در آن آپدیت سعی کردیم مشکلات پلی پاد را رفع کنیم. اما از بعد از آن رلیز، تا امروز در حال تلاش روی ورژن جدیدمان یعنی ورژن Next هستیم. من این نوید را میدهم که تا چند ماه آینده ورژن Next با قابلیتهای جذاب و منحصربهفرد خواهد آمد. ورژنی که به نظر من شاید دست کمی از بیگ بنگ ندارد هیچ، فیچرهای آن نسبت به بیگ بنگ برای کاربران غیرمنتظره هم خواهد بود. شاید بتوانم بگویم ما برای بار دوم با یک رلیز غیرمنتظره سمت کاربران برخواهیم گشت و برایشان فیچرهای جدید منتشر خواهیم کرد.
میتوانید بگویید این فیچرهای جدید چه هستند؟
بیشتر روی بازی گروهی تمرکز کردیم و فیچرهای متاورسی و البته ایجاد فضایی برای برگزاری Esport.
در کنار پیشرفتهایی که پلی پاد طی این چند سال داشته، چالشها و مشکلات این پلتفرم چه بوده؟
به نظر من از روز اول، بزرگترین چالش ما این بود که پلی پاد به راحتی از نظر فنی برای سرمایهگذارها و متولیان صنعت هضم نمیشود. زمانی که ما فیلتر شدیم، بزرگترین چالشمان این بود که بگوییم پلی پاد پلتفرم دانلود فیلم و بازی نیست، پلتفرم ابری اجرای بازی ابری است. به نظر من هنوز هم کلاد گیمینگ شناخته شده نیست. با توجه به آیندهای که من پیشبینی میکنم و مشخص هم هست، ما به سمت آیندهای میرویم که اجرای بازیها باید روی دیوایسها و قطعات کوچکتری باشد.
فیسبوک به سمت دنیای متاورس میرود و شما به زودی میبینید که در این دنیای متاورس بازیها روی عینکهای فیسبوک قابل اجرا است. این عینکها سختافزارهایی نیستند که بتوانند بازیها با گرافیک بالا و حجیم را اجرا کنند، پس بیبروبرگرد آینده در کلاد گیمینگ است. 5G قابلیت کلاد گیمینگ را بهتر میکند. همین الان هم صحبت از آمدن Esport در المپیک شده و Esport به سمت کلاد گیمینگ خواهد رفت. چراکه بزرگان و متولیان صنعت گیم، به غیر از گوگل استادیا (که من هیچوقت آن را در شرکتهای فعال صنعت گیم نمیدیدم چون پروژههای زیادی را Launch و Fail کرد) به این سمت در حرکتند. حذف کلاد گیمینگ گوگل به این دلیل نیست که آن تکنولوژی ضعیف بوده باشد. مثلا گوگل پروژه گوگل پلاس را هم حذف کرد. اما به این معنا نیست که فیسبوک یا توییتر و شبکههای اجتماعی دیگر هم باید Drop شوند. وقتی گوگل استادیا Drop شد یک دلیلش این بود که گوگل تمایلی به سرمایهگذاری روی تکنولوژی ابری نداشت. این در حالی است که مایکروسافت ایکس کلاد 18 میلیون کاربر را جذب کرد. پروژههای شادو و اسپارتاکوس سونی نوید این را میدهند که آینده از آن کلاد گیمینگ است.
من پیشبینی میکنم که ما در آینده نیاز داریم پروژه پلی پاد و زیرساخت کلاد گیمینگ را در ایران تقویت کنیم. کاری که بخاطر شرایط کنونی اینترنت و وضعیت فعلی ایران سخت است. شاید کاربران ما فکر کنند، ایراد 100 درصدی که نمیتوانند بازی روان داشته باشند، از پلی پاد است. اما اگر بخواهیم صادقانه بررسی کنیم، ادامه دادن این پروژه در این شرایط هنر بچههای ما است. اینکه در این شرایط میتوانید با این اینترنت بازی کنید، بخاطر آن است که بچههای پلی پاد صد درصد تلاششان را میکنند تا استریمهای بازی به صورت Real Time اجرا شوند.
چالش دیگر ما که در این سالها با آن روبهرو بودیم، نبود سرور کافی برای اجرای بازی است. ما سعی کردیم در ورژن جدید که انشالا طی چند ماه آینده منتشر خواهد شد، شرایطی را در پلی پاد تغییر دهیم که این فشار کمتر شود و کاربران از فیچرهای جدید پلی پاد لذت ببرند و تجربه بهتری داشته باشند. اما در این شرایط تحریم و فضایی که در آن نرخ ارز مدام در حال تغییر است، تهیه سرورهای مورد نیاز کار دشواری است و انصافا بانک پاسارگاد حمایتهای خوبی از این پروژه کرده و بچههای ما هم شبانهروز در تلاش هستند تا پلی پاد را به نقطهای که گیمر ایرانی لایقش هست برسانند.
فکر میکنید دستاورد الکامپ برای آلفا چه بوده؟ ما بعد از الکامپ منتظر چه چیزی از طرف آلفا و پروژه پلی پاد خواهیم بود؟
ما در حال حاضر روی سه پروژه کار میکنیم. دو پروژه گیم هستند و یکی هم در حوزه دیجیتال تویین. الکامپ فرصت خوبی برای ما ایجاد کرد تا روی برندینگ این پروژهها و تعامل با اعضای مختلف صنعت کار کنیم و این پروژهها را پرزنت کنیم و نشان دهیم. به نظر من اتفاقات خوبی برای ما در حال رخ دادن است و تنها کافی است که به سمت هدفمان با تمامی تمرکزمان حرکت کنیم و Mindset خودمان را فقط هدفمان قرار دهیم.
میدانم شرایط سخت است، میدانم وضعیت اینترنت خوب نیست. میدانم هزاران حاشیه وجود دارد، اما باید با این شرایط کنار بیاییم و برای بقا تلاش کنیم.