به گزارش پیوست، فضای ابری یکی از مهمترین حوزههایی است که در چند سال اخیر برای ذخیره اطلاعات استفاده شده است. خارج از ایران رشد فضای ابری با شیب تند رو به بالا در حرکت است و عموم مردم از آن استفاده میکنند. در ایران هم فضای ابری با رشد نسبتاً خوبی که داشته، در حوزههای متنوع و متفاوتی به ارائه خدمات روی ابر پرداخته است. فعالیتها در فضای ابری میتواند در حوزه ارائه خدمات برای زیرساخت اینترنت و دیتاسنتر باشد، یا ارائه خدمات در حوزه بازی روی ابر بدون هیچگونه سختافزار جدید و پیشرفتهای. عدهای از فعالان حوزه فضای ابری، یکی از چالشهای ارائه خدمات روی ابر را وضعیت اینترنت و نبود زیرساخت مناسب در شرایط تحریم میدانند.
بازی ابری
پلی پاد یکی از پروژههای شرکت آلفا است که برای اولین بار در خاورمیانه روی ابر خدمات بازی ارائه داده است؛ تنها یک سال بعد از تاسیس پلی پاد، سیستم بازی ابری اتصالات امارات با کمک مایکروسافت راهاندازی شد. بنا بر گفته مدیرعامل شرکت آلفا، پلیپاد از یک سال گذشته در حال راهاندازی نسخه بینالمللی در کشورهای GCC است. این نسخه را یک شرکت خارجی راهبری میکند و پلی پاد زیرساخت فنی را برای آنها توسعه داده است.
از آنجا که در کشورهای GCC در خاورمیانه همچنان سرمایهگذاریهای بزرگی روی موضوع گیم و به طور خاص گیم در فضای ابری نشده و تقریباً از سال گذشته امارات متحده عربی به همراه عربستان سرمایهگذاری گستردهای در حوزه بازی ابری و متاورس انجام دادهاند، این موضوع میتواند نوید خوبی برای آینده بازی ابری باشد.
پویا ایماندار مدیرعامل شرکت آلفا، درباره پروژهای که خارج از کشور دارند میگوید:
«ما حدود یک سال است که در حال توسعه پروژه هستیم؛ امیدواریم آخر تابستان پروژه خارج از کشورمان به مرحله اجرا برسد. با تمام تلاشهایمان در ایران، همچنان فضای کارمان بهخوبی دیده نشد، اما با شرکت در نمایشگاههای جهانی، پروژهمان در خارج از ایران دیده شد و شرایط در خارج از ایران برایمان خیلی بهتر بود. ما این فناوری را برای اولین بار در خاورمیانه راهاندازی کردیم، از بین ۷۸۷ پروژه دنیا توانستیم جزو ۲۰ پروژه برتر استارتآپ لوکزامبورگ انتخاب شویم و به عنوان همراه کارگروه 5G هم برگزیده شدیم.»
یکی از برنامههایی که شرکت آلفا برای پروژه پلی پاد دارد، پیادهسازی و برگزاری Esports در کشور است. به گفته ایماندار یکی از اهداف اصلی پلی پاد در فضای ابری، اجرای Esports در کشور است؛ یعنی هر فردی از هر جایی بدون داشتن سیستم قدرتمند در پلی پاد بازی کند و مسابقه بدهد. با توجه به اینکه از امسال به طور جدی درباره ورود Esports به المپیک تصمیمگیری شده، پلی پاد میتواند خدمات بازی را روی ابر ارائه دهد و افراد مستعدی را که توانایی بازی دارند اما هزینه خرید سختافزار ندارند به المپیک بفرستد.
پلیپاد از نظر فضای ابری این توانایی را دارد که پلتفرم را آماده شرکت گیمرها در مسابقات جهانی کند و از لحاظ فنی برای گیمرهایی که شرایط مالی خوبی ندارند اما مستعد هستند ساختار مناسبی ایجاد کند.
ایماندار درباره فعالیتهای آلفا در حوزه خدمات ابری توضیح میدهد:
«ما در شرکت آلفا روی محصولات B2B و B2C مشغول کار هستیم. در B2C فقط سرویسدهی بازی به کاربر میدهیم اما در حوزه B2B یک PC گرافیکی قدرتمند را در اختیار هر کسبوکار دیگری که میخواهد سرویسدهی کند قرار میدهیم. به عنوان مثال پروژهای به نام فالکن داریم که یک متاورس صنعتی است؛ ما کنترل و نظارت دیتاسنترها را در آن پروژه نمایش میدهیم. در این جنس خدمات همان مکانیسمی که پلی پاد را اجرا میکند با همان روش به اپراتورها ارائه میدهیم؛ اما عملکرد و کاربرد آن متفاوت است.»
مدیر شرکت آلفا درباره فعالیت فنی میگوید در سرورهای پلیپاد GPUهایی وجود دارد که این GPUها، به وسیله کدی که روی درایورهای AMD و NVidia نوشته شده، به ماشینهای بازی اختصاص داده میشود؛ این منابع وظیفه دارند بازی را به صورت on screen یا off screen برای کاربر اجرا کنند. از سمت کاربر ورودیها گرفته و به سمت سرورها ارسال میشود و بازی به اجرا درمیآید.
از آنجا که به سمت آیندهای میرویم که هزینه محاسبات و رندرینگ روزبهروز افزایش مییابد طبیعتاً احتیاج به چنین خدماتی روی ابر بیشتر از قبل حس میشود. در این خصوص اگر فرض کنیم یک مدیر کارخانه یا یک گیمر در پلیپاد بخواهد یک سیستمی داشته باشد که این سیستم روی گوشی موبایلش اجرا شود، هزینه بالایی برای تهیه سختافزار لازم دارد؛ مثلاً کارت گرافیک معمولی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون قیمت دارد. اجرایی شدن اینها نیازمند این است که افراد سیستم قدرتمند تهیه کنند که برای کاربران و حتی شرکتها بهصرفه نیست.
ایماندار درباره شرایط مالی ارائه خدمات روی ابر توضیح میدهد:
«به دلیل اینکه پیادهسازی این سیستمها روی ابر است و نیاز نیست برای کاربرهایشان سختافزارهای گرانقیمت بگیرند هزینه کسبوکارهای B2B کمتر میشود در نتیجه این برای سیستمهای B2B ارزشافزوده است.»
ایماندار با اشاره به سیستم پلیپاد ادامه میدهد:
«برای پلیپاد که سیستم B2C است خیلی سختتر است؛ زیرا ما متعهد شدیم امکان بازی را برای همه کاربرهایی که در شرایط اقتصادی فعلی دسترسی به سیستم کنسولهای گرانقیمت ندارند فراهم کنیم. تعداد کاربران فعال پلیپاد در ماه بالای ۵۰ هزار نفر است. مطابق با تعداد گیمرها در کشور، این عدد بسیار خوبی است و تهیه این سختافزارها برای سرورها در شرایط تحریم خیلی سخت است. خارج از ایران خیلی راحت میشود سرورهای GPUدار از دیتاسنترهای مختلف تهیه و به ابر اضافه کرد، اما در ایران به دلیل اینکه خودمان پیشرو هستیم و از طرفی سرویسدهندههای GPU زیادی در کشور وجود ندارد یا خیلی محدود هستند، الآن بزرگترین چالش ما علاوه بر وضعیت اینترنت، تهیه زیرساخت مناسب در شرایط تحریم است.»