طبق آخرین گزارش گروه IMARC (IMARC یک شرکت تحقیقات بازار مطرح است که گزارشهای تحقیقات بازار و خدمات مشاورهای را در سراسر جهان ارائه میدهد)، با عنوان «بازار بازی های ابری: روندهای صنعت جهانی، سهم بازار، اندازه، رشد، فرصتها و پیشبینی 2021-2026»، بازار جهانی بازی ابری در سال 2020 به ارزش 585 میلیون دلار آمریکا رسید. IMARC پیشبینی کرده است که بازار جهانی کلاود گیمینگ در طول سالهای 2021 تا 2026 رشد بسیاری داشته باشد.
بازی ابری که با عناوین «بازی آنلاین» یا «سرویس بازی» نیز شناخته میشود، نوعی بازی تحت وب است که به کاربران امکان میدهد به جای دانلود بازیها روی دستگاههای خود، به صورت آنلاین بازی کنند. این سرویس نیازی به سختافزار خاصی ندارد، اما برای دسترسی به بازیها باید اشتراک پرداخت شود. هدف بازیهای ابری این است که تجربه بازیهای سطح بالا را برای کاربران سادهتر و مقرون به صرفه کند. با این کار توسعهدهندگان بدون در نظر گرفتن قابلیتهای دستگاههای کاربران بازیها را ارتقاء میدهند. در حال حاضر، تقاضا برای بازیهای ابری در سراسر جهان در حال افزایش است زیرا نیازی به سرمایهگذاری یا ارتقاء سختافزار گران قیمت ندارد.
ما به طور منظم تأثیر مستقیم و غیرمستقیم کوید-19 را در بازار و صنایع مرتبط دنبال میکنیم که نتیجهاش در گزارش آمده است.

روند بازار جهانی بازیهای ابری
به فناوری بیسیم نسل بعدی 5G گفته میشود که به سرعت انتقال دادهها کمک میکند. ظهور آن چشمانداز اتصال به اینترنت را کاملاً تغییر داده و دگرگونی شگرفی در صنعت بازی ایجاد کرده است. در حال حاضر، کشورهایی مانند ایالات متحده، چین، ژاپن و کره جنوبی دست به ابتکارات متعددی برای بهبود زیرساخت 5G زدهاند. از آنجایی که بازیهای ابری نیاز به سرعت انتقال بالا دارند، این عوامل در مجموع رشد بازار را تقویت میکنند.
جدا از این، قیمت بالای سیستمهای بازی خرید آنها را دشوار کرده است. به علاوه، بسیاری از کاربران به سیستمهای کامپیوتری که بتوانند الزامات بازیهای سطح AAA را با کیفیت قابل قبول داشته باشند، دسترسی ندارند. پیشبینی میشود این عوامل باعث افزایش تقاضا برای بازیهای ابری در سالهای آینده شود. در ادامه تقسیمبندی بازار این صنعت ارائه شده است.
برخی از بازیگران اصلی بازار بازی ابری شامل این شرکتها هستند:
- Utomik B.V.
- Nvidia Corporation
- Numecent Holdings Ltd.
- RemoteMyApp SP ZOO (Vortex)
- Parsec Cloud Inc.
- Paperspace
- LiquidSky Software Inc.
- Simplay Gaming Ltd.
- Ubitus Inc.
- Microsoft Corporation
- Sony
- Amazon web services
- IBM Corporation
- Samsung electronics
- GameFly
- CiiNow, Inc.
دستگاههایی که بیشترین استفاده از بازی ابری را دارند
- گوشیهای هوشمند
- تلویزیونهای هوشمند
- کنسولها
- تبلت
- رایانههای شخصی
تقسیمبندی بر اساس نوع استفاده بازی ابری
- پخش ویدئو
- استریم فایل
تقسیمبندی بر اساس ژانر بازیهای ابری
- بازیهای ماجراجویی/نقشآفرینی
- معمایی
- بازیهای اجتماعی
- استراتژی
- شبیهسازی
- سایر
تقسیمبندی بر اساس گیمرهای بازی ابری
- گیمرهای هاردکور
- گیمرهای تفننی
تقسیمبندی بازی های ابری بر اساس فراوانی در منطقه
- آمریکای شمالی (ایالات متحده، کانادا)
- آسیا و اقیانوسیه (چین، ژاپن، هند، استرالیا، اندونزی، کره و غیره)
- اروپا (آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و غیره)
- آمریکای لاتین (برزیل، مکزیت و غیره)
- خاورمیانه و آفریقا (امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، عراق، ایران و غیره)