با وجود تعطیلی استادیا، خبرها حاکی از آن است که گوگل هنوز دست از بازی ابری نکشیده و در حال فعالیتهای جدیدی است. با پلی پاد تی وی همراه باشید تا ببینیم جریان از چه قرار است!
شکست گوگل در رقابت با مایکروسافت!
گوگل در سال 2019 سرویس بازی ابری گوگل استادیا را در رقابت با شرکتهایی مثل سونی، مایکروسافت، آمازون و انویدیا راهاندازی کرد. هرچند که استادیا پس از راهاندازی، با نقد و بررسیهای متفاوتی درباره کتابخانه ابری بسیار کوچک، مسائل عملکردی و نبود قابلیتها و امکانات روبرو شد. در نهایت، گوگل استادیا در هجدهم ژانویه سال جاری (2023) تعطیل شد و هزینه اشتراکش را به مشتریانش بازگرداند.
تغییر مسیر ناگهانی گوگل نسبت به بازی ابری
هرچند که تصمیم گوگل به بستن استادیا به این معنا نیست که گوگل از مفهوم بازی ابری به طور کلی دست کشیده. گزارشها حاکی از آن است که بخش ابری شرکت گوگل رویکردش را به سوی حمایت ناشران بازی برای کار بر روی سرویس زنده بازیها تغییر داده. این شرکت با ناشران توانمند بازیهای ویدئویی همکاری میکند و در پروژههای آتی بازی ابری نقش پشتیبان را ایفا میکند. این خبر در کمتر از دو ماه پس از تعطیلی گوگل استادیا، نشاندهنده تغییر مسیر سرمایهگذاری شرکت روی تکنولوژی بازی ابری است.
پکیج جدید خدمات گوگل در زمینه بازی ابری
بسته ابری گوگل شامل سرویسهای موجود و یکسری سرویس جدید است. این سرویسها مدیریت داده روی ابر، پلتفرم سرور بازی، بازی قابل جستجو و تحلیل بازیکنان را شامل میشوند. گوگل ادعا میکند که این بسته جدید به ناشران و توسعهدهندگان بازی کمک میکند تا ریسک پروژههای زنده را مدیریت کنند که در عین مفید بودن، چالشهای فنی منحصر به فردی را برایشان دربرداشته.
حمایت پشت صحنه گوگل از ناشران بازی توانمند
گوگل همواره در تلاش است نظر چنین سرویسهایی را جلب کند. هرچند که تا به حال توجه بزرگترین نقشآفرینان صنعت بازی را به خود جلب کرده است. مشتریان گوگل شامل شرکتهایی مثل Square Enix، 2K، سگا، یوبیسافت، نینتندو، اکتیویژن بلیزارد، Bandai Namco، Embracer Group و Niantic است. علاوه بر آن، گوگل کلاود همچنین با شرکتهایی مثل انویدیا، Unity و اپیک گیمز شراکت میکند.
شکست گوگل استادیا، پلی برای موفقیتهای آتی
Jack Buster، مدیر بخش راهکارهای صنعت بازی گوگل به Axios گفت که مسیر جدید نتیجه تحلیل تیم از شکست استادیا است. او در ادامه بیان کرده که به جای ایفای نقش سرویس ابری مثل گوگل استادیا، این تیم در نقش حمایتی بهتر عمل میکند. باستر میگوید:
ما در اینکه به دیگران در سرویس ابریشان کمک کنیم بهترین هستیم، نه اینکه لزوماً خودمان چنین چیزی را بسازیم.
Jack Buster

هرچند که باستر به طور مشخص بیان کرد که بازی جزئی از تمرکز گوگل کلاود است. گوگل هنوز از رقابت خود با آمازون و مایکروسافت برای دستیابی به جایگاهی در بازی ابری دست نکشیده و سرویسهای ابری خود را در رقابت با سرویسهای زیرساخت ابری شرکتهای دیگر عرضه کرده. کنفرانس توسعهدهندگان بازی سال 2023 که به زودی ظرف یک هفته آینده آغاز خواهد شد، فرصتی عالی برای گوگل است تا پا پیش بگذارد و در فضای گیمینگ ابری جایی برای خود دست و پا کند.
شما چه فکری میکنید؟ آیا گوگل در این راه موفق خواهد شد؟
منبع: