همین حالا خیالتان را راحت میکنیم: خیر. بعد از اعلام خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت، بسیاری به این فکر افتادند که آیا این غول تکنولوژی، میتواند کل دنیای گیمینگ را از آن خود کند؟ جواب روشن است. مسلما نه! خرید اکتیویژن شاید ضربه بزرگی به سونی باشد، اما به معنای نابودی دیگران نیست. البته مایکروسافت بدش نمیآید به شایعات دامن بزند و با این کار هم سهام خودش را بالاتر ببرد و هم لرزه بر اندام سایرین بیندازد. چرا؟ ما به شما میگوییم.
مایکروسافت در برابر دنیا
مایکروسافت در حال بزرگ شدن است، این را همه میدانند. اما رقبای این شرکت هم کم نیستند و البته فضای گیمینگ هم یک محله کوچک نیست. ما با دنیایی از تکنولوژی سروکار داریم که هر روز در حال پیشرفت است. یک فروشگاه زنجیرهای را تصور کنید، این فروشگاه تصمیم به بزرگتر شدن میگیرد. برای این کار برخی از فروشگاههای کوچک را خریداری میکند، اما آیا این به معنای نابودی همه فروشگاههای شهر است؟ باز هم نه. همچنان فروشگاههایی هستند که خریداران منحصر به فرد و وفادار خود را دارند. و البته باقی فروشگاهها هم بیکار ننشسته و با ارائه خدمات بیشتر و جذابتر، خود را بزرگتر کرده و به رقیب این فروشگاه مورد نظر ما تبدیل میشوند.
حالا این مثال را در دنیای گیم بیاورید. بعد از خرید اکتیویژن، مایکروسافت اعلام میکند که Project xCloud (پروژه کلاودگیمینگ مایکروسافت) به درآمدی حدود 3/13 میلیارد دلار رسیده. به محض انتشار این خبر، سروصداهایی میپیچد مبنی بر این که استادیا در حال افول است و باید با این ابرقدرت دنیای کلاود گیمینگ خداحافظی کنیم. اما آیا واقعا همینطور است؟ دادهها به ما چیز دیگری میگویند.
زمانی که مایکروسافت تصور میکرد با Game Pass توانایی تسخیر گیمینگ ابری را دارد، رقبای او از گوشه و کنار رشد و پیشرفت کردند. به تازگی شرکت بزرگ سونی هم پروژهای با نام Project Spartacus را معرفی کرده. رقیبی جدی که میتواند تهدیدی برای مایکروسافت قلمداد شود. Project Spartacus یکی از سرویسهای پلی استیشن است که ویژگیهای مشابهی با Xbox Game Pass دارد. این پروژه یک سرویس اشتراک ماهانه است که به کاربران امکان دسترسی به مجموعهای از بازیها از طریق کنسول یا کلاودگیمینگ را می دهد. میبینید؟ در همیشه روی یک پاشنه نمیچرخد.
آمار درآمد و استقبال از سرویسهای بازی ابری
علاوه بر استقبال و توجه گیمرها به گوگل استادیا، این شرکت اعلام کرده که به زودی 100 بازی جدید و البته قابلیتهای تازهای را هم به سرویس خود اضافه خواهد کرد، همه این موارد در کنار زیرساخت B2B استادیا میتواند نوید آیندهای پیچیده برای صنعت بازی دهد. اما از این ماجراها که بگذریم، آیا گوگل استادیا تنها سرویس کلاودگیمینگ جهان است؟ گوگل استادیا اولین سرویس ابری بازی نبوده و آخرین هم نخواهد بود. قبل از گوگل استادیا G-Cluster کلاودگیمینگ را در مراسم E3 سال 2000 معرفی کرد. امکان اجرای بازیهای محبوب روی گوشی موبایل، لپتاپ و کامپیوتر بدون نیاز به خرید کنسول. امکانی که شاید آن زمان غیرواقعی به نظر میآمد، اما الان به صنعتی پرسود تبدیل شده. امروز دیگر پروژههای Cloud Gaming در حال رشد و پیشرفت هستند. در ادامه برخی از این پروژههای موفق را به شما معرفی میکنیم.

GeForce Now
یکی از موفقترین و پرسودترینهای عرصه کلاودگیمینگ GeForce Now است. سیستمی که عملنا میتوان آن را همتراز با Xbox Series X و PlayStation 5دانست. چه از نظر گرافیک و جلوههای بصری، چه از نظر میزان لگ و سرعت اجرا، GeForce Now فوقالعاده است. در حال حاضر 7/23 میلیون کاربر از این سرویس استفاده میکنند. Nvidia شرکت مادر جی فورس ناو ، با سهمی بیش از 60 درصد بر بازار بازیهای ابری تسلط دارد و در حال همکاری با دیگر شرکتها برای گسترش خدمات GeForce Now است. بد نیست بدانید که این شرکت در حال مذاکره با سامسونگ و الجی است تا کاربرانش بتوانند روی این تلویزیونهای هوشمند هم بازی کنند. پس نگران نباشید، همه چیز هم دست مایکروسافت نیست.
Shadow
کمپانی فرانسوی Blade که همان دست پشت پرده Shadow است، با ارزش ۲۶۶.۲ میلیون دلاری در سکوت خبری کارهایش را انجام میدهد. Shadow کاربرانش را دارد، روز به روز هم به تعداد آنها افزوده میشود. اما Blade قصد ندارد خیلی خودش را رسانهای کند. او عملکرد خوبش را معیار قرار داده و فارغ از هیاهوهای آن بیرون هر روز بر قابلیتهای سیستم ابری خود میافزاید. شادو اخیرا حق اشتراک ماهیانه خود را به سی دلار افزایش داده است.
آیا باید نگران Cloud Gaming باشیم؟
حتما میدانید که در سالهای اخیر با افزایش قیمت کنسولهای بازی و همچنین بحرانهای اقتصادی ناشی از کرونا، خرید سختافزارها و بازیهای ویدئویی برای گیمرها دشوارتر شده. همین عامل در کنار خانهنشینیهای دوران کرونا بسیاری را به Cloud Gaming سوق میدهد. طبق آخرین اخبار Newzoo بازار بازیهای ابری در سال 2021 1.57 میلیارد دلار درآمد داشته است که بیش از دو برابر درآمد سال 2020 یعنی 669 میلیون دلار است. رقمی که قطعا سال آینده هم افزایش مییابد. نکته جالب اینجا است که سال گذشته بیشترین اجرای بازیهای ویدئویی در تلفن همراه بوده. همان پلتفرمی که کلاودگیمینگ برای آن تلاش میکند. تنها کافی است نگاهی به آمار زیر بیندازید:

نمودار بالا، افزایش درآمد صنعت بازی ابری را طی سالهای 2019 تا 2021 نشان میدهد و پیشبینی کرده است که تا سال 2024 درآمد این صنعت رشدی چند برابری داشته باشد. Newzoo همچنین اعلام کرده است که تا پایان سال 2021، 23.7 میلیون کاربر خدمات بازیهای ابری هستند که مجموعاً 1.6 میلیارد دلار برای Cloud Gaming و بازیهای استریم هزینه میکنند.
در نهایت…
فکر میکنید منشا این اخبار و نگرانیها از کجا است؟ تیم محتوا و رسانه مایکروسافت از یک تکنیک قدیمی اما قدرتمند رسانهای برای پوشش اخبار استفاده کردهاند: برجستهسازی. مطابق با این تکنیک، رسانهها نمیتوانند تعیین کنند که مردم چطور بیندیشند، اما قادرند به آنها بگویند درباره چه چیزی فکر کنند. یا اصلا درباره چه چیزهایی فکر نکنند. حالا اگر کاربران و مشتریان بالقوه و بالفعل گوگل استادیا و کلاودگیمینگ احساس خطر کنند، به نفع چه کسی است؟ قضاوت با خودتان.
در نهایت، نه استادیا قصد رفتن دارد و نه مایکروسافت همه چیز را تصاحب خواهد کرد. اینها همه بازیهای رسانهای قدرتمندان است. پشت این سروصداها، کاربران هنوز در حال خرید اشتراک و اجرای بازیهای محبوب خود در تلفنهای همراه، لپتاپ و پیسی هستند. چراکه صنعت بازیهای ابری تازه آمده و بیدی نیست که با این بادها بلرزد.
1 دیدگاه
مایکروسافت هر لحظه داره بزرگتر می شه. امیدوارم رقبای دیگه و کوچکترها بتونن از رقابت کم نیارن