سونی مدتهاست که به عنوان یکی از ستونهای صنعت بازیهای ویدئویی همواره قلههای جدیدی را فتح میکند و واهمهای از رقابتهای بینالمللی برای حفظ جایگاهش ندارد. این شرکت برای بسیاری از گیمرها، حکم اپل برای مخاطبان روزمره تکنولوژی را دارد. در زمانهای دور که اپل و تعداد زیادی از برندهای آمریکایی به سختی راه رفتن را تمرین میکردند، این غول ژاپنی مشغول دویدن بود و به عنوان یک نماد برجسته در کیفیت، نوآوری و خلاقیت شناخته میشد.
پس بدون شک پرچم سونی حداقل در این تجارت بالاست اما تا چه زمانی آنجا خواهد ماند؟ پاسخ این سوال را شاید روزی در دستهای مایکروسافت پیدا کنیم.
دعوای سونی و مایکروسافت از کجا شروع شد؟
هنوز حواشی خرید بتسدا تمام نشده بود که مایکروسافت دوباره به پا خاست و نه تنها بزرگترین خرید تاریخ بازیهای ویدئویی و خود این شرکت، بلکه بزرگترین خرید تاریخ تکنولوژی را هم رقم زد. خرید «اکتیویژن بلیزارد کینگ» با قیمت تقریباً ۷۰ میلیارد دلار حتی یکی از بزرگترین تصاحبهای اقتصادی سراسر جهان به شمار میرود. به سادگی میتوانیم آن را در لیست ۲۰تایی در بین نقل انتقالات بزرگان صنایع جهان قرار دهیم.
مایکروسافت به قدری طی چند سال گذشته پول روانه خریدهای اعجابانگیزش در دنیای گیم کرده که بعید به نظر میرسد سونی توان تصور آنها را هم داشته باشد. پس آیا مایکروسافت همان کابوسی محسوب میشود که قرار است از زمین و آسمان بر سر سونی آتش بیندازد و پایههای حکومت پلی استیشن بر بازار بازی را بسوزاند؟ البته که نه، ظاهراً خیلی عجله دارید! این برند کهن ژاپنی اصلاً علاقهای به سر و صدا ندارد اما در سکوت مشغول برپایی جشن پیروزی است. چطور؟ ادامه مقاله را برای همین حاضر کردهایم، با پلیپاد تی وی همراه میشوید؟
سونی استودیوهای بیشتری میخرد
سونی و تنسنت یکی از جفتهای عظیم صنعت بازی را تشکیل دادهاند. این دو معمولاً در رقابتی مستقیم و غیرمستقیم برای تصاحب جایگاه پردرآمدترین ناشر دنیای بازی هستند. مایکروسافت این شانس را پیدا کرد که با خرید اخیر خود، عقبتر از نینتندو، در رده چهارم بزرگترین ناشران صنعت بازی قرار بگیرد اما هنوز هم با دستیابی به مرتبه سونی فاصله زیادی دارد.

سونی از زمانی که ناتی داگ را در سال ۲۰۰۱ میلادی تصاحب کرد، هنوز دست از کار نکشیده و ظاهراً قرار نیست به خریدهای گیمینگ خود خاتمه دهد. زیرمجموعه گیمینگ این شرکت، یعنی بخش پلی استیشن از سال ۲۰۱۹ یعنی تقریباً همان زمانی که مایکروسافت روند احیای ایکس باکس را در پیش گرفت، ۷ استودیو را تصاحب کرده است. آخرین خرید سونی تا زمان نگارش این مقاله، استودیو بانجی است که توسعه پنج نسخه اصلی و فرعی از نمادینترین مجموعه ایکس باکس یعنی Halo را به عهده داشته است.
از طرفی سونی هرگز شعار معروفش را فراموش نکرده است: توسعه ارگانیک استودیوها. فراتر از خریدهای جدید و الحاق استودیوهای مستعد به برند پلی استیشن، سونی همیشه سعی میکند کارمندان خبره خود را برای گسترش بینش و مهارت سایر استودیوها، بین آنها جا به جا کند و از تواناییهای هر استودیو برای گسترش کل آنها بهره بگیرد.
تمرکز گسترده سونی روی سرویسها
سونی از اولین شرکتهای حوزه بازیهای ویدیویی بود که با تصاحب یک شرکت شخص ثالث، با استفاده از فناوری آن و از طریق «پلی استیشن ناو» وارد حوزه استریم ابری آثار این صنعت شد. پس میتوان گفت سونی به گونهای یکی از نیاکان کنسول بازی ابری پلی پاد است!

پیش از آن، شبکه پلی استیشن به لطف سرویس پلاس، میلیونها کاربر را در سراسر جهان جذب کرده بود. طی آخرین آماری که تا سال ۲۰۲۲ منتشر شده است، پلی استیشن پلاس به عنوان یک سرویس اشتراکی، بیشترین تعداد مشترکین را در صنعت بازیهای ویدیویی به خودش اختصاص داده است.
اما این جنگجوی ژاپنی طی چند سال گذشته قبل از بازطراحی پلی استیشن پلاس و ادغام ناو با آن، توجه چندانی به سرویس ابری خود نشان نمیداد. همچنین در رقابت با سیستم اقتصادی و کاری رقیب قدرتمندش ایکس باکس گیم پس، با ضعف مواجه بود.
با گیم پس بیشتر آشنا شویم

یکی از بزرگترین مزایای کاربران اکوسیستم ایکس باکس، گیم پس در نظر گرفته میشود و تا همین چند ماه پیش، کمتر کسی تصور میکرد که سونی قادر باشد با اعمال چند حرکت راهبردی، خود را به چند قدمی مایکروسافت برساند. گیم پس در حال حاضر ۲۵ میلیون مشترک فعال ماهانه دارد که عددی سرسامآور محسوب میشود. همچنین، با اضافه شدن بازیهای بتسدا و اکتیویژن به آن، باید انتظار رشد چشمگیری را داشته باشیم.
تنها چند ماه از معرفی ۳ پلن اختصاصی جدید پلی استیشن پلاس و برنامههای جدید سونی میگذرد. اکنون به خوبی میدانیم که مدیران پلی استیشن به این باور رسیدهاند که جهان جدید، به سرویسهای اشتراکی هم چشم خواهد دوخت. شاید فقدان عرضه بازیهای انحصاری پلی استیشن در روز عرضه به عنوان عاملی بازدارنده، هنوز هم به عنوان یک نکته منفی بزرگ پیش چشم کاربران خودنمایی کند اما به هر حال سونی قدمهای اول را برای توجه مضاعف به این بخش طی کرده است.
شراکتهای شخص ثالث بیشتر
سونی به قدری در انعقاد قرارداد با شرکتهای شخص ثالث برای بهرهگیری از محتوای تولید شده توسط آنها تبحر دارد که همین حالا با وجود آن که مایکروسافت شرکت ناشر و سازنده بازیهای سری Call of Duty را تصاحب کرده، اما برخی از رویدادهای این مجموعه تنها برای پلتفرم پلی استیشن در دسترس قرار میگیرد.
حتی بازیهای پیشروی این مجموعه طبق قرارداد اکتیویژن با سونی، چند روز زودتر برای کاربران پلی استیشن منتشر خواهند شد. از آن سو همین شرایط برای بتسدا هم حکمفرمایی میکند. بازیهای Ghostwire: Tokyo و Deathloop اگرچه توسط بتسدا، زیرمجموعه جدید مایکروسافت توسعه پیدا کردند اما به صورت انحصاری کنسولی برای پلتفرم پلی استیشن منتشر شدند و دستگاههای نسل هشتمی و نهمی ایکس باکس هرگز آنها را دریافت نکردند.
سونی، شریک وفادار
شراکت با اسکوئر انیکس، کپکام، الکترونیک آرتز، یوبیسافت، راکاستار و …، همیشه به نفع این شرکت بوده و سونی راه درست برای تنظیم قراردادهای استثنائی با بازیگران اصلی این صنعت را آموخته است. در حال حاضر مدرکی در دست نیست که ثابت کند سونی در آینده از انجام این رویه چشمپوشی خواهد کرد. برعکس، اکنون به نظر میرسد با توجه به خریدهای بزرگ مایکروسافت، سونی قصد دارد با تمام توان تا جای ممکن فرانچایزهای قدیمی ناشران مختلف را به انحصار کشیده و آنها را دوباره احیا کند.
هر بار که خبری از Silent Hill و بازیهای قدیمی اینچنینی میرسد، نامی از سونی هم شنیده میشود. با وجود آن که هیچ یک از شایعات هرگز منبعی برای استناد نیستند اما یک چیز قطعی است: سونی بیش از هر زمان دیگری عاشق شرکای خود است!
گسترش خانواده پلی استیشن

سونی مدتهاست که سیاست عرضه بازیهای انحصاری روی رایانههای شخصی را آغاز کرده است. در این بین برخی از خریدها فقط و فقط برای بهرهگیری از پتانسیلهای این پلتفرم بوده است. گویا موبایل هم در چشمانداز آینده پلی استیشن نقشی اساسی دارد. احتمالاً بیش از پیش شاهد عرضه محتوای دنیای پلی استیشن روی اندروید و iOS خواهیم بود.
مدتی پیش این شرکت از برنامههای جاهطلبانهاش برای چیرگی محصولات برند پلی استیشن بر صنعت فیلم، سریال و موسیقی هم خبر داد. با توجه به زیرمجموعههای تاثیرگذار سونی در شکلهای مختلف رسانه و سرگرمی، چالش چندان سختی پیشرویش قرار ندارد.
کلام آخر
فیلم مجموعه Uncharted که در سال جاری میلادی منتشر شد، با همین نگرش با فروش ۴۰۰ میلیون دلاری و بازگشت ۳ برابری سرمایه، نشان داد که سونی عزم راسخی برای انجام اهدافش دارد. مجموعه The Last of Us هم به زودی پخش خواهد شد. از طرف دیگر، فیلمهای دیگری از جمله Ghost of Tsushima آماده طی کردن مراحل فیلمبرداری هستند.
ورود شخصیتهای دنیای پلی استیشن مثل کریتوس به آثاری نظیر Fortnite، یکی دیگر از قدمهای سونی برای گسترش مرزهای پلتفرم پلی استیشن و آشنایی مخاطبان با این جهان است. اجازه برقراری کراسپلی بازیهای مختلف بین پلتفرمهای این شرکت، نینتندو و مایکروسافت، بیش از پیش ثابت میکند که سونی به دنبال تاثیرگذاری روی مخاطب حتی در حوزه نفوذ رقبا است.