مردم در تمام نقاط جهان گاهی کمتر و گاهی بیشتر از همدیگر، آزاد هستند تا در دنیای اطراف خودشان کاوش کنند، بنابراین ما چه نیازی به GTA داریم؟ شاید برای آن که به وسیله این سری بازیها بفهمیم مفهوم خود آزادی، انتخاب نوعی از محدودیت است و همچنین آزادی افسارگسیخته به چه معنا خواهد بود و چرا باید در دنیای واقعی از آن ترسید!
اما حتی مهمتر از ما GTA که در دنیای واقعی رخ نمیدهد، بنابراین ذهن ما هم آزاد خواهد بود تا از ترس رهایی جوید. از همان لحظهای که یک خودرو را به سرقت میبرید، تا لحظاتی دیگر که مردم از زیر چرخ خودروی شما عبور میکنند، بیدغدغه این مسئله در نورونهای شما جا به جا میشوند.
هر لحظه بیشتر مصمم به افسار گسیختن خواهید شد. یک شلیک به عابرین پیاده، یک نارنجک در پمپ بنزین و در نهایت، بازگشتن از مرگ به دنیای واقعی؛ این معجزهای است که راکاستار آن را طی بیش از ۲۵ سال گذشته در روز روشن انجام میدهد. در پلی پاد تی وی همراه ما باشید تا بر بهترین نسخههای مجموعه GTA مروری داشته باشیم.
نقطه شروع جی تی ای نوین: GTA III
وضعیت تحسینبرانگیز امروزی GTA III مسلماً به این مقطع نمیرسید. این نسخه، مجموعه Grand Theft Auto را تبدیل به یک اثر ۳ بعدی با رگههای فراوان از یک جهان آزاد واقعاً منعطف تبدیل کرد. GTA III افزون بر خود مجموعه، روی ژانر جهان باز هم تاثیر زیادی گذاشت و هنوز هم قوانین نانوشته آثار Open World تحت تاثیر شاخصههای این بازی هستند.
شهر لیبرتی سیتی که در GTA III در دسترس بازیکنان قرار گرفت هنوز در ذهن و جان طرفداران زندگی میکند و بعداً هم شاهد ارائه مجدد آن در نسخه چهارم بودیم. نسخه مذکور نخست در سال ۲۰۰۱ برای پلی استیشن ۲ و در سالهای بعد برای ویندوز و نسل اول ایکس باکس هم عرضه شد.
افزون بر همه موارد، حواشی مجموعه هم اولین بار با عرضه این بازی شروع شد. در آن زمان جهان ۳ بعدی بازی اجازه میداد که کاربران خشونت و مسائل تابو را با واقعگرایی بیشتری نظاره کنند. نتیجتاً استدلالهای زیادی بر ضد سری به وجود آمدند که تا همین امروز هم باقی هستند.
GTA Vice City

این روزها که هر لحظه از گزارشهای غیررسمی بازگشت به نقشه Vice City در نسخه بعدی GTA یعنی ورودی ششم میشنویم. همین موضوع نشان میدهد کاربران تا چه اندازه به نسخه وایس سیتی و همچنین این شهر فراموشنشدنی علاقه دارند. از سمت مقابل به سادگی میتوانیم تایید کنیم که سازندگان در طراحی و پیادهسازی GTA Vice City عالی عمل کردهاند.
جی تی ای وایس سیتی که در ایران به اشتباه GTA 4 نامیده میشود، یکی از محبوبترین و نوستالژیترین بازیهای تمام ادوار است. Tommy Vercetti، شخصیت اصلی بازی با هنرپیشگی Ray Liotta بازیگر محبوب هالیوود هنوز هم توانایی میخکوب کردن گیمرها پشت مانیتورها را دارد. این بازی با بودجه ۵ میلیون دلاری، در آن زمان گرانترین اثری بود که توسط راکاستار ساخته میشد.
توسعه دهندگان GTA Vice City تصمیم گرفتند با سفر فرضی به شهر میامی و در دسترس قرار دادن انواع فعالیتها و یک داستان گنگستری، در کنار خصوصیات سینمایی، یک داستان باورپذیر و در عین حال خاص را هم در عالم ویدئوگیم تعریف کنند.
به یادماندنیترین نسخه جی تی ای: GTA San Andreas

هر کسی میتواند صنعت بازی را بر حسب موفقیت بعضی از بازیها و اندازه تاثیرگذاری آنها، به دور قبل و بعد از آنها تقسیم کند. GTA San Andreas نه تنها چنین ویژگی خارقالعادهای داشت، بلکه شاید دوران زندگی شما را هم در مقطعی از تاریخ به دو نیم تقسیم کرده باشد.
بسیاری از گیمرهای قدیمی اذعان میکنند که San Andreas دلیل اصلی آن است که امروز دیوانهوار به بازیهای ویدئویی عشق میورزند. یکی از زندهترین شهرهای تاریخ این صنعت، یک شخصیت عمیق اصلی، چندین و چند شخصیت فرعی را در ذهن بسپارید. نهایتاً، آزادی عمل بینظیر چیزهایی نیستند که با سادگی بتوانیم از آنها بگذریم.
همزمانی عرضه نسخه SA با محبوبیت روز افزون کنسولهای نسل ششم مخصوصاً پلی استیشن ۲، مسیر را برای افسانهای شدن این تکه دوستداشتنی از صنعت دوستداشتنیتر بازی، باز کرد. داستان شخصی CJ، فساد در محلههای فقیر، مفهوم خانواده و خلاصه تمام اجزای SA برای همذاتپنداری مهیا بودند و همین امروز هم اینگونه هستند.
جی تی ای V

GTA V یکی از پرفروشترین محصولات سرگرمی تاریخ، یکی از تحسینشدهترین بازیهای ویدئویی و یکی از شناختهشدهترین نامهایی محسوب میشود که تاکنون نسل بشر با آن مواجه شده است. حتی عرضه Red Dead Redemption 2 و فروش مثالزدنی این عنوان هم نتوانست به محبوبیت و اقبال آخرین ورودی جی تی ای پایان دهد.
وقتی سالها پیش GTA III عرضه شد و حواشی بسیاری حول سلامت کودکان و بحثهای ضمنی درباره خشونت افسارگسیخته را مطرح کرد، کسی هیچ ایدهای نداشت که نام Grand Theft Auto تا سالیان متوالی در ابتدای تمام لیستهای فروش حک شود.
اما نسخه پنجم جی تی ای این کار را انجام داد، آن هم به شیوهای که شاید فقط نسخه بعدی همین مجموعه بتواند آن را تکرار کند. GTA V برای بار نخست در سری، جدای از سلطنت بر بازیهای داستانی، بستری را برای یکی از استثنائیترین بخشهای چند نفره فراهم کرد. تجربه نسخه V از آن زمانهای اندکی است که شما واقعاً میتوانید درون یک بازی غرق شوید.
تحسینشدهترین نسخه سری: GTA IV

تشریح کردن برترین نسخه یک فرنچایز یک موضوع و توصیف یکی از برترین آثار تولید شده در تاریخ تمدن یک موضوع دیگر است. Niko Bellic شخصیت اصلی GTA IV یک کهنهسرباز است. کهنه سربازی که بنا به دلایلی که خیلی زود در بازی متوجه خواهید شد، از اروپای شرقی به Liberty City در ایالات متحده وارد میشود.
حیرتانگیز است که چطور یک مجموعه نسبتاً طنز مانند GTA در نسخه IV اینقدر خوب تبدیل به یک کمدی تیره و تار شد؛ طنزی زیرکانه که بر لبه سیاست، جامعه شناسی، فلسفه و تمام مفاهیم عمیق جهان ما حرکت میکند اما هرگز نمیلغزد. بنابراین برخلاف نسخه V که دوباره به فضای همیشگی مجموعه برگشت، GTA IV راه متفاوتی را در پیش گرفت. GTA IV از جنس همان تفکراتی است که منجر به ساخته شدن Red Dead Redemption 2 شدند.
Grand Theft Auto IV در نگاه اول اثری برای پر کردن دقایق ارزشمند عمر شما و در بطن آن، یک بازی برای سرگرم کردن مخاطب با ذهن خودش است. این توضیحات چیزهایی نیستند که شما با خواندن این متن متوجهشان شوید. به همین خاطر راکاستار دست به کار شد و یک شاهکار جسورانه را عرضه کرد. به نظر شما آیا راکاستار در GTA VI هم میتواند چنین کاری انجام دهد یا بیشتر به رویکرد GTA V پایبند خواهد ماند؟