در این مقاله نگاهی میاندازیم به تاریخچه و اسرار پشت پرده بازی GTA یا همان Grand Theft Auto. حوالی دهه 90 میلادی بود که کمپانی اسکاتلندی DMA Design که بیشتر برای بازیهای شاد و در عین حال سادیستیک Lemmings شناخته میشد، به فکر ساخت یک بازی دزد و پلیسی افتاد. اسم بازی قرار بود Race & Chase باشد. 4 سال و نیم برای ساخت این بازی زمان صرف شد، که کم نبود.
مثل خیلی بازیهای دیگر ایده پشت GTA هم طی ساخت خودش تغییرات زیادی کرد. طراحان احساس میکردند که بازی کردن در نقش پلیس آنقدرها هم جذاب نیست، پس این ایده کنار رفت. حتی فکر یک بازی ترسناک که بازیکنان باید از زامبیها فرار کنند هم به ذهن آنها رسید. اما اعضای تیم دوست داشتند یک شهر زنده را به تصویر بکشند. پر از حرکت!
شاید باورتان نشود اما یک باگ باعث شده بود تا پلیس در بازی بیش از اندازه خشن باشد، این کار خودش هیجان بازی را بیشتر کرده بود. انگار پلیس واقعا اصرار داشت تا شما را دستگیر کند. همین شد که نام بازی هم تغییر کرد. در آن زمان اسباببازی Match Box مجموعهای با نام Race and Chase داشت و از طرفی قرار بود اسمی انتخاب شود که میزان مجرمانه بودن بازی را هم نشان دهد. آنجا بود که اسم Grand Theft Auto انتخاب شد و بازی در سال 1997 بیرون آمد.

GTA 1
شما در بازی ماجراجویی GTA نقش یک مجرم تازهکار را دارید که باید با انجام سه کار در سه شهر خیالی (سن آندریاس ، وایس سیتی و لیبرتی سیتی) معروف شوید. کارهای شما مشخص هستند، برخورد با عابران پیاده، مبارزه با دارودستههای رقیب و فرار با اتومبیل! این دست شما است که چطور و کی این کارها را انجام بدهید، اما باید به هرج و مرج لازم برسید تا بتوانید مرحله را تمام کنید. هرچقدر دردسر بیشتری درست کنید، لول شما هم بالاتر میرود و البته پلیسها هم ولکن شما نیستند.
شما میتوانید با رنگ کردن خودروی خود مدتی از دست پلیسها راحت شوید، اما هرچقدر هرجومرج بیشتر باشد، مرحله هم سختتر خواهد بود. در آن سالها روابط عمومی جی تی ای ، Max Clifford بود که با دامن زدن به اعتراضات به بازی دادگاهی شد. حتی بعضی کشورها مانند برزیل این بازی را بخاطر محتوای خشونتآمیز ممنوع کردند. البته نقدهای بازی متنوع بود. اکثر منتقدان از گرافیک کار راضی نبودند، اما اعتراف کردند که واقعا هیجانانگیز است. GTA در همان سال اول یک میلیون کپی فروش داشت و DMA دیگر فهمیده بود چه میخواهد.

GTA: London 1969
در سال 1998 کمپانی مادر ناشر اصلی بازی یعنی DMA Interactive را منحل کرد و داراییهای آن که جی تی ای و برخی از اعضای مهم مثل برادران هاوزر را شامل میشد، از آن خودش کرد. اینجا بود که Rock Star Games شکل گرفت. قرار شد این بار جی تی ای به لندن برود. نسخه لندن 1969 یک بسته کاملتر بود که توسط راک استار کانادا در زیرزمین یک میوه فروشی ساخته شد. سختترین کار تغییر جای راننده و وضعیت ترافیکی مناسب با سیستم رانندگی انگلیسی بود. قاعدتا از آنجایی که بیشتر اعضای تیم را کاناداییها تشکیل میدادند، باید تحقیقات زیادی درباره فرهنگ انگلیسی انجام میدادند تا خیلی چیزها را بفهمند.
در نتیجه این همه تلاش آخرین اثر تا حد زیادی شامل عناصر بریتانیایی بود. از اسامی سلبریتیهای معروف انگلیسی استفاده شد و لهجه هم به انگلیسی تغییر کرد.

Grand Theft Auto 2
1999 سال شلوغی برای جی تی ای بود. توسعهدهنده بازی DMA Design و ناشر آن Rockstar آن را در ماه اکتبر منتشر کردند. داستان در جایی در آمریکا میگذشت و به نسخههای قبلی نزدیکتر بود. مثلا Save کردن بازی به شیوه قبل برگشته بود و شما میتوانستید با دارودستههای مختلف کار کنید. اینطوری اگر در یک گروه معروف میشدید، میتوانستید با آن تیم کارهای زیادی انجام دهید. البته در ازای آن رابطه شما با تیمهای دیگر تیره و تار میشد. این نسخه دیگر میان پرده برای توضیح داستان نداشت و شروع آن با فیلم GTA 2 بود. فیلم کوتاهی که دن هاوزر نوشته بود.
در این فیلم اسکات مازلین، نقش مجرمی را بازی میکرد که از دست پلیس فراری بود! در فیلم هم عین بازی، کاراکتر برای اینکه بتواند از دست پلیس فرار کند باید ماشینش را رنگ میکرد. فیلم سینمایی جی تی ای ، دقیقا حال و هوای سالهای 1999 را نشان میداد. بازی مثل همیشه نقدهای مختلفی داشت. به غیر از موسیقی که مورد تحسین همه بود، گرافیک و خشونت مورد انتقاد زیادی قرار گرفت. به نظر میرسید دیگر دوره 2D گذشته و با ظهور گرافیک 3D باید تغییرات اساسی در بازی اعمال میشد.

Grand Theft Auto III
سه بعدی شدن GTA یک چالش جدی برای Rock Star و DMA بود. آنها نه تنها باید دنیای بازی را به 3D تغییر میدادند، بلکه باید تغییراتی در گیم پلی هم میدادند. بازیکن باید هم ناچار به انجام ماموریتها میشد و هم باید آزادی عمل میداشت. قرار بود پروتاگونیست بازی ساکت باشد و ما تا زمانی که سن آندریاس بیاید، نامش را ندانیم. وقتی به او خیانت میشود، از زندان فرار میکند و در لیبرتی سیتی با مافیا قاطی میشود.
صداگذاران بازی بازیگران معروفی مثل مایکل مدسن، کایل مکلاکلن و ستارههای سوپرانوز فرنک وینسنت و جو پانتالیانو بودند. از نظر گیم پلی این نسخه یک دنیای دیگر بود. نمیشود تاثیر 3D شدن را نادیده گرفت. لیبرتی سیتی شبیه هیچکدام از بازیهای آن زمان نبود. ترکیب زندگی و فرصت شرارت بینظیر بود. البته انتشار بازی بخاطر حادثه 11 سپتامبر در نیویورک تاخیر خورد و بعد از سه هفته با اعمال تغییراتی منتشر شد. مثلا کاور تغییر کرد و رنگ ماشینهای پلیس هم عوض شد.
جی تی ای هیولا بود و هیچکس نمیتوانست جلودار راک استار شود. منتقدان آن را ستایش کردند و نمره 97 از متاکرتیک را دریافت کرد. این اثر پرفروشترین بازی سال 2001 آمریکا شد و با وجود اینکه در اواخر اکتبر منتشر شد، تا سال 2008 طی 7 سال 14/5 میلیون فروش داشت. البته حواشی هم کم نبودند. بازی در استرالیا ممنوع شد و با ایجاد تغییراتی مجدد منتشر شد. حتی بعد از آنکه 2 نوجوان تحت تاثیر این بازی به چند نفر شلیک کردند، از راک استار، سونی و والمارت شکایت شد.

GTA: Vice City 2002
اعضای تیم بخاطر عشق سم به Miami Vice به سراغ میامی دهه 80 رفتند. البته قبلا هم این محیط رو برای نسخه اورجینال مد نظر داشتند. سم اعتقاد داشت میامی دهه 80 هیجانانگیزترین دوره جرم و جنایت بوده. راک استار و DMA جدید که Rock Star North نامیده میشد هم دنبال این بودند که مفاهیم اصلی بازی را عوض کنند. برای همین قرار شد بجای محتوای انتقام جویانه، روی ساختن یک امپراتوری مجرمان تمرکز کنند.
حالا پروتاگونیست ساکت GTA 3 با تامی وستی وایس سیتی کاملا فرق میکرد. بازیگر Good Fellas ری لیوتا صداپیشگی او را برعهده داشت. در حقیقت کل بازی پر بود از ستاره، از لوئیس گازمن تا گری بیوسی و ستاره بریتانیایی دنی دایر. استقبال بینظیر کاربران باعث شده بود راک استار تصمیم بگیرد اسامی شناخته شده بیشتری را به بازی اضافه کند. در آن زمان این بازی فروش بالایی داشت و برجستهترین گیم سال 2002 شد.
البته با وجود تحسین زیاد از این اثر، مثل قبل هم چالشها کم نبودند. بسیاری از سیاستمداران از این بازی شکایت کردند و بسیاری از جرایم را متاثر از آن دانستند.

Grand Theft Auto San Andreas 2004
وقتی سن آندریاس منتشر شد، هم رکوردهای نسخههای قبلی را زد و هم تبدیل به یکی از پرفروشترینهای تاریخ شد. ماجرای سن آندریاس در سال 1992 در یک کالیفرنیای خیالی رخ میدهد. یک گنگستر پیشین به نام CJ بعد از مرگ مادرش به خانه برمیگردد و متهم به قتل یک پلیس میشود. همین او را وادار میکند تا به دوستان قدیمی و زندگی گنگستری قبلی خودش بازگردد.
شما میتوانستید CJ را به خواست خودتان شخصیسازی کنید و لباس و مدل مو و تتوهای او را تغییر دهید. CJ باید خوب غذا میخورد و ورزش میکرد تا سالم بماند و در نتیجه عملکرد بهتری هم داشته باشد. یکسری مهارتها مثل رانندگی، شلیک و دویدن به مرور به استفاده بیشتر بهبود مییافتند و همینطور میتوانستید از امکان شنا و بالارفتن هم استفاده کنید.
شما برای کسب پول بیشتر مینیگیمهای زیادی داشتید و میتوانستید با اعضای گنگ خودتان کارهای فوقالعادهای انجام دهید.

Grand Theft Auto: Liberty City Stories 2005
داستان این نسخه GTA ماجرای شهر لیبرتی است. تونی سیپریانی که به تبعید رفته بود، دوباره برگشته و با کلی ماجرا مواجه میشود. در این نسخه تغییرات زیادی داده شده بود. از گزینه Multiplayer وایرلس تا یک سری تغییرات در گیم پلی مثل مبارزات بین گنگسترها و البته پوشش کاراکترها. این نسخه هم جز پرفروشترینهای تاریخ بازی بود.

GTA: Vice City Stories 2006
لیبرتی سیتی همچنان در فروش پیشتازی میکرد تا اینکه Vice City Stories آمد. نسخه جدید در واقع مربوط به ماجراهای قبل از وایس میشود و شما در قالب ویس ونس ایفای نقش میکنید. کاراکتر کوچکی که همان شروع وایس سیتی میمیرد. این نسخه با ایده گرفتن از Vice City و San Andreas تغییرات زیادی در گیم پلی خودش داد. شما باید برای حفظ کسبوکارتان در این قسمت تمام تلاشتان را بهکار میگرفتید.

GTA 4: 2008
پیتر مور در کنفرانس 2006 مایکروسافت با نشان دادن یک برچسب روی بازوی خود، خبر از GTA4 داد. اعضای تیم همه جمع شدند تا یک شاهکار را خلق کنند. نقشه را نمیتوان بزرگترین نقشه راک استار دانست، اما قطعا شلوغترینش بود. اعضای گروه میخواستند تا بازیکن بازی را کاملا حس کند و روی واقعی بودن آن تمرکز زیادی کردند. برای این کار تحقیقات زیادی درباره نیویورک انجام دادند. قرار نبود محیط دقیقا عین نیویورک باشد، اما باید ویژگیهای اصلی آن را میداشت. قرار شد کاراکترها کمتر کارتونی باشند و بیشتر به آدمهای واقعی نزدیک شوند.
شاید ترلیرهای اولیه این حس را به ما میداد که انگار جی تی ای دیگر آن طنز قبلی را از دست داده است. شاید این نسخه کمی جدیتر از آثار قبلی بود، اما هنوز هم بازی پر بود از کاراکترهای بیربط و بامزه! باوجود ارجاعات متعدد نسخههای قبلی به آثار سینمایی، اما این نسخه اصرار داشت خیلی حال و هوای سینمایی به خودش نگیرد و بیشتر روی گفتن داستان جدیدی درباره نیکو و تلاشش برای رسیدن به رویای آمریکایی متمرکز بود. نیکو حالا دوباره به زندگی مجرمانهای که به آن پشت کرده بود بازمیگردد.
دست بازیکنان برای تصمیمگیری در جی تی ای 4 بازتر است و میتوانند درباره کشتن یا نکشتن آدمها تصمیم بگیرند. GTA4 یک موفقیت بینظیر بود و هم منتقدان و هم بازیبازها عاشقش شدند. این بازی ماجراجویی توانست نمره 98 را در متاکریتیک کسب کند و 500 میلیارد دلار در هفته اول فروش داشته باشد.

Grand Theft Auto: the Lost & Damned 2009
نسخه فرعی the Lost and Damned در سال 2009 منتشر شد. قرار بود ما با یک دنیای بزرگ و خارقالعاده مواجه شویم، اما آنچنان که تبلیغ کرده بودند هم فوقالعاده نبود. ماجرا در همان زمان جی تی ای 4 میگذرد. اینجا هم بسیاری از چهرههای آشنا مانند Nico را میبینیم، اما بازی از دید جانی اجرا میشود. این نسخه بیشتر روی برادری و موتورسواری تمرکز دارد تا رشد و پیشرفت مجرمان.

grand theft auto Chinatown Wars 2009
جی تی ای Chinatown Wars خیل قوی نبود. گرافیک ضعیفتری داشت و البته مثل قبلیها پر از حواشی. با این حال همچنان مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفت.

grand theft auto V 2013
بالاخره گل سرسبد جی تی ای در سال 2013 آمد. با گذشت زمان تیم سازندگان بازی به بیش از 1000 نفر رسیده بود. حالا دیگر پروتاگونیستهای این سری نه یک نفر، بلکه 3 نفر شدند و شما میتوانستید بین آنها جابهجا شوید. هر 3 کاراکتر شما عالی هستند و هرکدام داستان خودشان را دارند که شما را مجذوب میکند دنبالشان کنید. در نهایت این 3 دور هم جمع میشوند تا یک پول قلمبه به جیب بزنند. شما اینجا باید دست به کارهای خطرناکی بزنید.
اعضای تیم تحقیقات زیادی کردند تا محیط خارقالعادهای خلق کنند. در نتیجه نقشه بازی بینظیر بود و کلی کار میشد آنجا انجام داد. تنوع کاراکترها در کنار فضای متعدد و انواع وسایل نقلیه باعث شده بود هیجان بازی خیلی بیشتر شود. جی تی ای 5 پر از ماموریتهای فرعی و رمزورازهایی بود که باید حل میکردید. این نسخه دیگر بزرگترین نسخه GTA بود و از نظر گیم پلی یک موفقیت بینظیر بود. این اثر فقط در سه روز 1 میلیارد دلار درآورد و به یکی از بزرگترینها در صنعت گیم تبدیل شد.
آینده جی تی ای …
جی تی ای هنوز که هنوز است پیشتازی میکند و جز پرطرفدارترینها در صنعت بازی است. همین موجب شده تا در سال 2015 شبکه بیبیسی فیلمی با نام The Game Changers بسازد. این اثر به کشمکشهای حقوقی سم هاوزر و جک تامپسون در جریان انتشار وایس سی تی میپردازد. بازیگر هری پاتر (دنیل رادکلیف) در نقش سم هاوزر و بیل پکستن بازیگر Alien در نقش جک تامپسون ظاهر شدهاند. البته که Take Two Interactive علیه این اثر شکایت کرد و خود طرفداران GTA هم خیلی از این فیلم خوششان نیامد.
به هر حال، چه مخالفان این مجموعه خوششان بیاید و چه خوششان نیاد، جی تی طرفداران زیادی دارد که همچنان منتظر شاهکارهای بعدی این مجموعه هستند.
منبع: gamespot
2 دیدگاه
درود به شمیم خانم gta 1 تا gta v عالی توضیح دادید اما gta the Bolls of get Tony توضیح ندادید – موفق باشید
ممنون امیر عارف عزیز از دقت و توجه شما. راستش این مورد رو به دلایل خاصی که فکر کنم در جریانش باشید توضیح ندادم 🙂