پائول لین (Paul Lane) از دهان، گونه و چانه خودش برای فشردن دکمهها و در نهایت، کنترل ماشینهای مسابقهای در بازی Gran Turismo استفاده میکند. مسلماً این اتفاقی است که بدون وجود دسته Access پلی استیشن ۵ نمیتوانستیم آن را تصور کنیم. در پلی پاد تی وی با داستان ساخت این کنترلر همراه ما باشید.
دسته مخصوص پلی استیشن برای معلولان
افراد معلول همیشه با مسائل و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند. تجربه بازیهای ویدئویی هم به همین شکل برای آنها مشکل است. در واقع دستههای عادی پلی استیشن، ایکس باکس یا نینتندو برای افرادی طراحی میشوند که میتوانند به صورت فوری از تمام اندامهای خود بهره بگیرند.
با در نظر گرفتن این موضوع، باید عمیقتر شویم و توجه کنیم اشخاص معلول مانند لین که به خاطر این مشکل نمیتوانند از بازیهای ویدئویی لذت ببرند، در واقع، با خطرات دیگری از جمله تنهایی یا انزوا هم مواجه خواهند شد. چرا؟ چون ارتباط آنها با جامعه دستخوش تغییر میشود. خوشبختانه سونی مدتی پیش این مسئله را به طور جدیتر مورد بررسی قرار داد.
بنابراین چندی پیش بود که پروژه لئوناردو از جانب غول ژاپنی یعنی سونی معرفی شد. این پروژه مدتی بعد از معرفی اولیه، با نام رسمی دسته Access توجه بسیاری از گیمرها را به خود جلب کرد. همانطور که احتمالاً حدس میزنید، این دستگاه دایرهایشکل، مانند تمام تجهیزات گیمینگ برای گیمرهای دارای معلولیت، قابل شخصیسازی است. پس مخاطب میتواند آن را روی میز یا حتی لبه ویلچر قرار دهد و با توجه به ناتوانیهای جسمی خود، حالت مطلوب را برای استفاده انتخاب کند.
دسته Access پلی استیشن، امید نهایی معلولان جسمی
از جمله موارد قابل شخصیسازی میتوانیم به امکان تعویض دکمهها و تامباستیکها اشاره کنیم. همچنین دو دسته مجزای دوال سنس هم میتوانند به لطف کنترلر Access پلی استیشن، به عنوان یک ورودی تفسیر شوند. پائول لین به خوبی این قابلیتها را درک و از آنها برای تسلط بر وضعیتش استفاده میکند.
البته پائول برای رسیدن به این لحظه، مسیر زیادی را طی کرده است. مهندسان سونی از سال ۲۰۱۸ با لین و سایر معلولان داوطلب همکاری میکنند و امروز شاهد ثمره ارزشمند تلاشهای آنها هستیم. سازمان غیرانتفاعی AbleGamers، مغز متفکر این ابتکار عمل و پل اصلی ارتباطی بین سونی و سایر بازیکنان با ناتوانیهای جسمی به شمار میرود.
بنی آدم اعضای یکدیگرند
سونی هر جایی کمک نیاز باشد، لحظهای از تلاش و تکاپو دریغ نمیکند. AbleGamers پیشتر حتی همکاری نزدیکی با مایکروسافت داشت. بنیانگذار این مرکز توانبخشی باور دارد صنعت ویدئوگیم راه زیادی برای رسیدن به نقطه فعلی طی کرده است. به باور او تمام شرکتهای فعال در این حوزه پیشرفت خوبی را از این حیث تجربه میکنند.
چه درباره استودیوهای مستقل سخن بگوییم یا چه درباره استودیوهای سازنده بازیهای AAA، آنها حالا درک بهتری از شرایط گیمرهای معلول دارند. این هدف والای AbleGamers و شرکتهای بازیسازی، پیش از این هم به چشم میخورد.
مخصوصاً جایی که سونی و مایکروسافت، رقابت را برای رسیدن به یک محصول ارزشمند، کنار گذاشتند. دسته ایکس باکس Adaptive مایکروسافت که در همان سال ۲۰۱۸ به دست گیمرهای ناتوان رسید، نشان داد بشریت به سمت مثبتی قدم بر میدارد.
منبع: 1 News