خب معلومه، خشونت! ببخشید ناامیدتان میکنم، ولی دلیل محبوبیت چشمگیر سری بازی مورتال کامبت صرفاً خشونتش نبوده. از المانهای داستانی و جهانسازی گرفته، تا شخصیتهای یونیک و جذاب، انیمیشنها و غیره همگی دست به دست هم دادند تا یکی از بهترین سری بازیهای مبارزهای تاریخ ساخته و منتشر شود. در ادامه با پلی پاد تی وی همراه باشید تا با هم ببینیم مورتال کمبت دقیقاً چطور محبوب شد؟
داستان از کجا شروع شد؟
دهه نود میلادیست و ترند این دهه در تولید آثار هنری و اقتباسی خشونت یا به عبارتی Gore، اتمسفرهای فانتزی و تاریک است. ۵ سال از عرضه اولین Street Fighter میگذرد و ژانر بازیهای مبارزهای جان دوبارهای گرفته و بازار آثار بیشتری در این سبکوسیاق را میطلبد. استودیو Midway این تقاضا را میبیند و از طرفی، فیلمهای اکشن و بزنبزن هم با حضور بازیگرهایی مثل ژان کلاود ون دم حسابی روی بورس هستند.

از این رو، جوانان مشتاق به اسمهای اد بون و جان تابیاس در میدوی مشغول به کار میشوند و یک بازی فایتینگ با حالوهوای شرقی و نینجایی تولید میشود. از طرفی، میدوی از شرکت فیلمسازی یونیورسال پیشنهاد میگیرد که یک بازی فایتینگ با حضور بازیگر مذکور بسازد. جان تابیاس با توجه به این پیشنهاد، طرح یک بازی با اتمسفر تاریک، جدی و بسیار خشن را ارائه میدهد؛ ولی ون دم از این پروژه استقبال نمیکند که یکی از دلایلش جدی نگرفتن ویدیوگیم در آن سالها بود.
مورتال کمبت در نهایت تولید میشود و به سیم آخر میزند!
خلاصه، این پروژه تولید میشود، بدون حضور هیچ بازیگر هالیوودی و حمایت هیچ شرکتی از آن صنف! یک تیم چهارنفره طی ۱۰ ماه عنوانی به اسم Mortal Kombat را میسازند. اد بون به عنوان برنامهنویس ارشد و تابیاس به عنوان طراح ارشد پروژه، یک بازی مبارزهای میسازند که جهان مثلش را ندیده بود؛ عنوانی که خیلی سریع جایش را میان عناوین بزرگ سبک مبارزهای پیدا کرد. آنها افسانهها و فولکلور شرق دور را با فرهنگ پاپ (پاپ کالچر) آمریکایی مخلوط کردند. در خشن بودن، یونیک بودن و خاص بودن نیز به سیم آخر زدند. نتیجه چه شد؟ توجه تمام دنیا از گیمر و غیرگیمر همگی به مورتال کمبت جلب شد. خشونت زیاد باعث ممنوعیت این بازی در کشورهای زیادی شد، ولی باز هم همگی کنجکاو بودند که این Mortal Kombat چیست؟

مورتال کمبت واقعا چیست؟!
مورتال کمبت، یکی از اولین بازیهای مبارزهای بود که خیلی جدی روی خلق یک جهان داستانی یا به عبارت دیگر، یک یونیورس، کار کرده بود. شخصیتهای این بازی و محیطهای مراحلش شبیه هیچ بازی دیگری نبود. چرا که جان تابیاس وقت زیادی صرف خلق این دنیا کرده بود؛ دنیایی که تا همین نسخه پیشین بازی یعنی MK11 هنوز هم از اولین نسخه بازی دچار تغییر و تحول بهخصوصی نشده بود.
جهانپردازی مورتال کمبت از چه قرار است؟
با نگاهی به داستان بازیها یا فیلمها و انیمیشنهای اقتباسی MK، حتماً میدانید که کلیت مفهوم Mortal Kombat یک سری مسابقات متمرکز بر مبارزه است که میان چند قلمرو از جهانهای مختلف انجام میشود. خدایان دنیای مورتال کمبت برای جلوگیری از کشتوکشتار و ظلم، این تورنمنت را برگزار میکنند تا قلمرویی که قصد دارد قلمروی دیگری را فتح کند، بهترین جنگجویانش را مقابل بهترین مبارزان قلمروی هدفش قرار دهد. برنده و قهرمان این تورنمنت اگر از قلمروی مهاجم باشد، آن قلمرو حاکم قلمروی دیگر میشود. اگر عکس این اتفاق بیافتد، قلمروی مورد هجوم واقعشده از خاک خود دفاع کرده و قلمروی دیگر حق هیچ حمله و لشکرکشی را ندارد.
به جز جهانپردازی، چه پارامترهایی باعث محبوبیت مورتال کمبت شدند؟
جهانسازی پاراگراف قبلی را داشته باشید و به آن شخصیتهایی اصیل و باهویتهای خاص، فولکلور خاور دور، یک سیستم مبارزه جذاب (که برای اولین بار حرکات تمامکنندهای به اسم فیتالیتی را به صنعت بازی معرفی کرد)، انیمیشنهای روان و خیرهکننده و صداگذاریهای قابل توجه را اضافه کنید. آیا همین موارد به خودی خود برای محبوب کردن مورتال کمبت کافی نبودند؟ شاید بتوان گفت بله، کافی بودند! اما اد بون و تابیاس از اول هدفشان ساخت یک بازی کاملاً خشن و خونین بود! پس، این خشونت از افتادن نام MK بر سر زبانها اطمینان حاصل کرد و بار این فرنچایز و سازندههایش را برای سالیان سال بست.

شروع دوباره مورتال کمبت
مورتال کامبت در هر نسخه خود نوآور بود و مدام به قصه و گیمپلی سری چیزی اضافه میکرد یا المانی را بهبود میبخشید. البته، از سال ۲۰۰۶ به بعد این سری بازی با مشکلاتی دستوپنجه نرم کرد. از استقبال نهچندان خوب منتقدها از نسخه آرماگدون گرفته تا کراساور دی سی و MK و در نهایت ورشکست شدن Midway… همگی باعث شدند چند سالی مورتال کمبت به خواب برود تا شکلگیری یک استودیوی مستقل به اسم NetherRealm و عرضه ریبوتی برای این سری یعنی Mortal Kombat 2011. از آن سال به بعد، فرنچایز MK خیزی بیسابقه برداشت و رکوردهای فروش را جابهجا کرد. فیلمها و انیمیشنهای اقتباسیاش دوباره تولید شدند و الان هم منتظر ریبوت مجدد این سری محبوب هستیم که تحت عنوان Mortal Kombat 1 معرفی شده و قرار است داستان دنیای این بازی و شخصیتهایش را از نو تعریف کند.
جالب است بدانید که بعد از این همه سال، ژان کلاود ون دم راضی شده در مورتال کامبت ۱ حضور داشته باشد! بازیگری که عامل اصلی خلق شخصیت جانی کیج بوده. البته که محبوبیت MK و اثبات ویدیوگیم به عنوان یک صنعت پولساز و البته یک هنر هم در تصمیم این بازیگر بیتأثیر نبوده.
شما درباره تاریخچه Mortal Kombat میدانستید و از دلایل محبوبیتاش خبر داشتید؟ به نظرتان چه چیز دیگری باعث محبوبیت بینظیر این سری شده؟ منتظر نظراتتان هستیم!