از ایده تا طراحی گربه بازیگوش بازی Stray
اگر بازی Stray را تجربه کرده باشید و با گربهها سروکار داشته باشید، حتماً این سوال برایتان پیش آمده که چطور این گربه انقدر واقعی است و رفتاری طبیعی دارد. با پلی پاد تی وی همراه باشید تا با پاسخ به این سوال غافلگیرتان کنیم.
انتشار بازی Stray، خبری خوب برای کسانی که عاشق گربه هستند
بازی Stray که توسط BlueTwelve Studio طراحی و توسط Annapurna Interactive منتشر شد، از زمان انتشارش در سال 2022 محبوبیت زیادی مخصوصاً در میان علاقهمندان به گربه و حتی کسانی که آشنایی با این حیوان ندارند، پیدا کرد. شخصیت اصلی و قهرمان داستان برخلاف روال معمول و همیشگی، یک گربه نارنجی رنگ در یک شهر علمی تخیلی و فضای سایبرپانکی است و این مورد، بازی Stray را تا این حد جذاب کرده. طراحان Stray میخواستند این موجود پشمالو در نقش قهرمان داستان، انسانگونه ماجراجویی خود را آغاز کند. گربهای که بر روی چهار پایش راه میرود، به مبلها چنگ میزند و خیلی طبیعی و دوستداشتنی به نظر میرسد.
حدس اینکه بازی Stray را عاشقان گربه طراحی کردهاند، خیلی هم سخت نیست. برنامهنویسان استودیوی BlueTwelve از گربههای خودشان به عنوان نقشآفرینان این پروژه استفاده کردند. در حقیقت، قهرمان پشمالوی این بازی از گربه ولگردی (Stray به معنی ولگرد) در دنیای واقعی الهام گرفته شده، هرچند که گربه واقعی خوابالوتر است.
کمک تکنولوژی به طبیعیتر شدن انیمیشنها و حتی بازیهای ویدئویی
پیشرفت تکنولوژی به طبیعیتر شدن بازیها کمک بسزایی کرده. برای مثال، در بازیهایی مثل فیفا برای طبیعیتر شدن کاراکترها و حرکات آنها در حین فوتبال، از انسانها استفاده شده. به کمک سنسورهایی که به افراد مختلف متصل میشوند، حرکات آنها شبیهسازی و در بازی پیادهسازی میشوند. اما وقتی از این تکنولوژی صحبت میکنیم، معمولاً انسانها مدنظرمان هستند. کار کردن با انسانها به مراتب آسان است، زیرا میتوانیم به آنها بگوییم چه کار کنند. حتی اگر بخواهیم با موجودات مطیعی مثل سگ کار کنیم، کار راحتتر است. اما اگر بخواهیم رفتار موجودی مثل گربه را شبیهسازی کنیم، کار کمی سختتر میشود.
اخیراً Digit Pictures با Vicon مشارکت کرده تا مدلهای گربه با کیفیتی تولید کند. با وجود اینکه آنها گربههای آموزش دیده بودند و چندین بار در انیمیشنها بازی کرده بودند، وادار کردن آنها به حرکت کار آسانی نبود. چرا؟ اگر شما خودتان گربه داشته باشید، حتماً میدانید که اگر چیزی بر روی بدن آنها بچسبانید، چه عکسالعملی نشان میدهند. حرکاتشان به شدت غیرطبیعی میشود. بنابراین، در این پروژه، گربهها را به سنسورها عادت میدادند و یک یا دو سنسورها بر روی بدنشان قرار میدادند تا کم کم به تعداد دلخواه خود برسند.
با این روش، گربهها خارقالعاده عمل کردند. آنها موانع را از سرراهشان برمیداشتند، از تپهها بالا میرفتند و میدویدند. به عبارت دیگر، همه کارهای گربهوار معمول خود را انجام دادند. علاوه بر آن، بر روی دم هیچ گربهای سنسور قرار نگرفت و دلیلش راحتی گربهها بود. چون گربهها از دمشان برای حفظ تعادل و ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده میکنند و سنسور گذاشتن بر روی دم آنها ممکن است تعادلشان را به هم بریزد و غیرطبیعی رفتار کنند.
ایده اولیه گربه Stray
با وجود امکان استفاده از سنسورها، گربه مشهور سال در بازی Stray، از تکنولوژی متفاوتی استفاده کرد. ممکن این سوال برای شما پیش بیاید که با وجود امکان استفاده از سنسورها، چرا طراحان این بازی ویدئویی از آن استفاده نکردند. آیا استفاده از سنسورها کارشان را راحتتر نمیکرد؟ پاسخ این است که گربه Stray کارهای بسیار خطرناکی انجام میدهد که گربهها در دنیای واقعی نمیتوانستند انجام دهند. بنابراین، استودیوی BlueTwelve، طراح این بازی، از گربههای واقعی ایده گرفت و انیماتورها و در واقع، همه افراد دستاندرکار پروژه از نزدیک گربههای واقعی را زیر نظر گرفتند. حدود 80 درصد از کسانی که بر روی بازی Stray کار کردند، خودشان در خانه از گربهها به عنوان حیوان خانگی نگهداری میکردند. اما بازیگران واقعی که بیشترین نقش را بر ظاهر و حرکات Stray داشتند، سه گربه زیر بودند:
گربهای مو حنایی به نام Murtaugh
ایده اصلی گربه Stray گربه ولگرد فرانسوی به نام Murtaugh بود. Murtaugh زیر یک ماشین در شهر Montpellier فرانسه پیدا شد و در نهایت، Viv و Koola، موسسان استودیوی BlueTwelve، او را به سرپرستی گرفتند. شباهت ظاهری Murtaugh و گربه Stray در یک نگاه به چشم میآید. Murtaugh هشت ساله با سبیلهای سفید و خز نارنجی رنگ با یک نقطه سیاه بر روی بینیاش، ظاهر خیلی بانمکی دارد. هرچند که شباهتهای بین این دو گربه صرفاً ظاهری نیست: Murtaugh گربه ولگردی بود که زیر یک ماشین پیدا شد؛ بنابراین، حتی داستان زندگیاش هم به گربه Stray شباهت دارد و از او الهام گرفته شده. طراحان این بازی میگویند:
هرچند که قصد نداشتیم تجسم صد در صد دقیق و درستی داشته باشیم اما خلق کاراکتری باورپذیر مخصوصاً برای کسانی که گربه دارند و به دیدن هرروزش عادت دارند، کار زیادی میطلبید. Viv و Koola برای طراحی ظاهر گربه بازی واقعاً تلاش کردند و بامزگی، سرزندگی و بازیگوشی یک گربه را در این کاراکتر گنجاندند.
طراحان بازی Stray
گربه اسفنیکسی به نام Oscar
در حالی که Murtaugh ایده اصلی گربه Stray بود، گربههای دیگری هم پشت صحنه بودند که کمک کردند شخصیت اصلی بازی Stray تا این حد باورپذیر شود. گربهای که اسمش Oscar بود، هم یکی از منابع الهام گربه Stray بود. Oscar یک گربه اسفینکس (sphynx یا بی مو) بود که هرروز در استودیو کار میکرد؛ بالا و پایین میپرید و میدوید و انیماتورها میتوانستند حرکاتش را درون بازی پیادهسازی کنند. انیماتورها توجه زیادی به همه کارهای Oscar میکردند حتی حالات چهره و عضلاتش.
گربه سیاهی به نام Jun
گربه مهم دیگری که در طراحی Stray نقش داشت، Jun بود که هرروز همراه تمام انیماتورها و طراحان بازی در دفتر بود و برای همین لقب مدیر را از آن خود کرد. وظیفه او در تولید این بازی، نظارت بر همه چیز، کنترل کیفیت و حفظ روحیه تیم بود.
مزایای حضور گربهها در استودیو
وجود گربههایی که هرروز در استودیو بودند دادههای مفیدی برای تیم فراهم کرد. دولوپرها به سرعت میتوانستند به آنها رجوع کنند و رفتار و جزئیات دیگری که در حالت عادی روزمره در یک گربه میبینیم را چک کنند. برای مثال، انیماتور ارشد بازی از ویدئوهایی که از Oscar گرفته بود به عنوان مرجع استفاده میکرد تا جزئیات حرکات این حیوان را در بازی پیادهسازی کند. Martin-Raget میگوید:
حضور گربهها در شرکت شخصیتشان را مدام به ما یادآوری میکرد. وقتی که میخواهید کارتان را در کامپیوترتان ذخیره کنید و او بر روی دکمه power کامپیوتر میپرد یا زمانی که یک تلفن مهم دارید و او شروع به آواز خواندن میکند… من فکر میکنم حضور آنها به ما یادآوری میکرد که چقدر بازیگوش هستند و چقدر جالب است اگر شخصیت گربهها درون بازی باشد و موقعیتهایی به وجود بیاید که آنها سر به سر ساکنان شهر بگذارند.
Martin-Raget
با حضور گربهها درون دفتر، Martin-Raget برای طراحان یک گروه کانونی فراهم کرده بود که متوجه شوند که طراحی بازی درست پیش میرود یا نه. او در ادامه میگوید:
یک لحظه به یاد ماندنی در حین تولید بازی این بود که گربهها به صفحه نمایش دولوپرها عکسالعمل نشان میدادند. آنها با شنیدن صدای گربههای درون بازی دستشان را بلند میکردند و تلاش میکردند با آنها در بازی ارتباط برقرار کنند… من فکر میکنم این نشان میدهد که ما در مسیر درستی پیش رفتیم.
Martin-Raget
منابع: