از سرگرمیها و بازیهای معمولی موبایل گرفته تا شکار Geocache و واقعیت مجازی خونین و پر از هیجان، پشت پرده این حقیقت که بازیهای ویدیویی سایر رقبای دنیای سرگرمی را از صحنه به در کردهاند، این پیشکسوتان نامآور، مبتکر و صاحب سبکند.
ماه ژانویه نتفلیکس در نامهای که در سراسر دنیای سرگرمی هم حسابی سروصدا کرد، خطاب به سهامداران اعتراف کرد که بیشتر از آنکه با شبکه HBO رقابت کند، مشغول رقابت با بازی ویدیویی محبوب Fortnite است و در این مبارزه چندان توفیقی هم نداشته است. گرچه موفقیت استثنایی و شگفتآور این بازی پرفروش اپیک گیمز هنوز هم دور از دسترس باقی مانده، اما مفهوم این سخن غیر قابل کتمان است: در این رقابت تنگاتنگ برای جلب کاربر، صنعت بازیهای ویدئویی بیش از پیش رونق گرفته، در حالی که اگر نخواهیم بگوییم که سرگرمیهای قدیمیتر کاملا جا ماندهاند، آنها در بهترین حالت از رقابت عقب ماندهاند.
طبق اطلاعات منتشر شده توسط انجمن نرمافزار سرگرمی و گروه NPD ، صنعت بازیهای ویدیویی آمریکا سال گذشته با ثبت رکورد 43.4 میلیارد دلار درآمد و 18 درصد رشد نسبت به سال قبل، به رکورد جدیدی دست یافته است. این را با صنعت سینما مقایسه کنید: جایی که گیشه داخلی حداقل تا سال 2022 همچنان “به رکود ادامه خواهد داد” و صنعت موسیقیای که سالها با افت شدید روبرو بوده، اخیراً و به تازگی علائم بازگشت دوباره را نشان داده است.
صنعت بازی که قرار است تا سال 2025 به یک تجارت 300 میلیارد دلاری در سراسر جهان تبدیل شود، بخشی از این موفقیت را مدیون سازگاری خود در دستیابی به موفقیتهای فنی و کشف استراتژیهای تجاری جدید است – که هر دوی این مسائل هم به طور داخلی تولید میشوند.
بهترین شرکتهای بازیسازی شامل موارد زیر است:
- Activision Blizzard
- Big Fish Games (خریداری شده)
- Bonfire Studios
- Bungie (خریداری شده)
- DoubleDown Interactive (خریداری شده)
- Discord
- Electronic Arts
- Epic Games
- Jam City
- MobilityWare
- PopCap Games (خریداری شده)
- Glu Mobile
- Scopely
- Twitch (خریداری شده)
- Zynga
به گفته اد توماس، تحلیلگر GlobalData ، بازیها “در پروسه یک تحول بزرگ و تبدیل از یک کسبوکار محصولگرا به مدلی به عنوان سرویس خدمترسانی هستند. همزمان، فنآوریهای جدید مانند 5G، ابر و واقعیت مجازی مرحله جدیدی از نوآوری را آغاز خواهند کرد، در حالی که همین حالا هم مدلهای جدید تجاری مانند پشتیبانی از پرداختهای کوچک درون بازی هم معادلات اقتصادی دنیای بازی را تغییر داده است. “
مدرک بیشتری میخواهید؟ سعی کنید بین یک دوست و دور فعلی PUBG Mobile یا Minecraft یا Saga Candy Crush که غیرقابل کشتن هم هست قرار بگیرید. هر سه این بازیها اشتراکاتی دارند: هر سه بازیهای موبایلی هستند که با اینکه به شکل فریبندهای اعتیادآورند، اما در واقع برای بازیهای گاهبهگاه طراحی شدهاند: بردارید، بازی کنید و بگذارید زمین! و بعدا اگر دوست داشتید دوباره همین کار را تکرار کنید. در نتیجه، این نوع قابلیت دسترسی، کنترل همه چیز را در اختیار موبایل قرار میدهد. با اینکه خیلی از بازیهای موبایل رایگان یا با پرداختهای نا چیزی همراه هستند، با این حال مجموع درآمد بازیهای موبایل در سال 2018، از درآمد کنسول و رایانههای شخصی پیشی گرفتند.
همزمان، این روزها همچنان دوران اوج بازیهای هاردکور است، زیرا سازندگان کنسول آرام آرام به سمت آیندهای با بازی متقابل حرکت میکنند، سازندگان بازیهای رایانهای “مینی پلتفرم”های خود را میسازند و حتی نوستالژیستهای هشت بیتی فضای زیادی در صفحه دارند.
حالا برای اینکه تصور بهتری از اینکه چه کسانی در این صنعتٍ دایما پویا نقشآفرینان اصلی هستند، به همراه هم، این 38 مبتکر صنعت بازی را مرور کنیم:

ZYNGA مکان: سانفرانسیسکو ، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ Zynga بسیاری از محبوبترین بازیهای موبایل اجتماعی را تولید کرده، عناوینی از جمله “Words With Friends” ،”Farmville” و “Tiny Royale“. تاکنون بیش از یک میلیارد کاربر، بازیهای این شرکت را بازی کردهاند که همین امر منجر به افتتاح دفاتری در سراسر ایالات متحده، کانادا، انگلستان و هند شده است. به علاوه این شرکت دفاتر خود را در شهر آستین در ایالت تگزاس و سراسر جهان افتتاح کرده است.
MobilityWare مکان: ارواین ، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ MobilityWare در زمینه ساخت بازیهای قابل تکرار برای دستگاههای تلفن همراه و فیسبوک تخصص دارد. فهرست جالب توجه این شرکت شامل “Solitaire” ،”Spider Solitaire” ،”Jigsaw Puzzle“و “Video Poker” است که بدون هیچگونه نیازی به تجربه و مهارت، ساعتها سرگرمی را برای کاربران فراهم میکند.
OWLCHEMY LABS مکان: آستین ، تگزاس
چه کار کردهاند؟ Owlchemy تعدادی بازی مشهور واقعیت مجازی را توسعه داده که تمرکز آنها استفاده از حرکات دست و اضافه کردن آن در تجربه بازی است. بازیهایی مثل “Job Simulator” و “Rick and Morty: Virtual Rick-ality.” این شرکت در سال 2017 توسط گوگل خریداری شد که آنها هم از فناوری تعامل لمسی آزمایشگاههای Owlchemy در محصولات خود استفاده میکنند.

PORTALARIUM مکان: آستین ، تگزاس
چه کار کردهاند؟ Portalarium بازیها، محصولات و خدمات آنلاین تولید میکند که این ویژگیها توجه مخاطبان شبکههای اجتماعی و گیمرهای تلفن همراه را به خود جلب کرده است. مشهورترین بازی این شرکت “Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues” است، تجربهای که به منظور بازی تعاملی بین کاربران و یک سیستم منصفانه مشترک که دوستان را به هم نزدیکتر میکند، طراحی شده است.
BONFIRE STUDIOS مکان: ارواین ، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ Bonfire Studios در اواخر سال 2016 پس از جمعآوری 25 میلیون دلار برای ساخت یک بازی که خیلیها منتظرش بودند، به عموم معرفی شد. این شرکت متشکل از هنرمندان، طراحان، توسعهدهندگان شخصیتها، انیماتورها، طراحان UX، هنرمندان VFX، توسعهدهندگان و افراد دیگری است که همگی استعدادهای بینظیر خود را با هدف متحد کردن گیمرها و فراهم کردن فضایی مملو از ماجراجویی، اکتشاف و رفاقت آنها به کار گرفتهاند.
Discord مکان: سانفرانسیسکو
چه کار کردهاند؟ Discord یک برنامه گپ ویدیویی، صوتی و متنی است که اختصاصا برای انجمن گیمرها طراحی شده است. این پلتفرم صرفا سرورهای دعوت کننده را پشتیبانی میکند، جایی که دوستان میتوانند با یکدیگر وقت بگذرانند، گپ بزنند و بازیهای مورد علاقه خود را انجام دهند. این شرکت هم اکنون پا را از حوزه بازی فراتر گذاشته و شامل انجمنها و سرورها برای چیزهای دیگر، از کلوپهای مدرسه گرفته تا نمایشهای هنری مجازی و کلاسهای آشپزی میشود. Discord در حال حاضر حدود 100 میلیون عضو آنلاین فعال در سراسر جهان دارد.
Glu Mobile مکان: سانفرانسیسکو
چه کار کردهاند؟ Glu Mobile برخی از محبوبترین بازیهای تعاملی موبایل دهه گذشته را ایجاد کرده است. این شرکت قدرتمند بازیهای موبایلی خالق بازیهای پرطرفداری نظیر Diner Dash” ،”Design Home” ،”Tap Sports MLB Baseball ‘20 و “Kim Kardashian: Hollywood” بوده که در مجموع میلیاردها دانلود از گیمرهای سراسر جهان داشته است.
ELECTRONIC ARTS مکان: رد وود، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ EA یکی از قدرتهای اصلی صنعت بازی، ثابت کرده است که کیفیت و کمیت الزاما دو مفهوم جدا از یکدیگر نیستند. این گروه قابل احترام دهها عنوان متمایز را در سال 2018 منتشر کرد که تقریباً همه آنها نظر تحسینبرانگیز منتقدان را به همراه داشت. ( به طور متوسط متا اسکور EA در سال گذشته 77.5 بوده است) بخش EA Sports مسئول برخی از نمادینترین بازیهای ورزشی، از جمله FIFA ،Madden NFL و NBA Live است. مجموعههای کلاسیک غیر ورزشی EA از The Sims گرفته تا Medal of Honor؛ و شرکت تابعه موبایل آن هم آنقدر خوب کار کردهاند که بتوانند همه این عناوین مطرح را در اختیار کاربر قرار دهند. حقیقت این است که حتی اگر EA کاری بیشتر از خلق و توزیع Skate or Die! هم انجام نمیداد، همین یک نوستالژی هم به تنهایی ارزش اشاره کردن داشت.

TAKE TWO INTERACTIVE مکان: شهر نیویورک
چه کار کردهاند؟ این نقشآفرین عظیم 25 ساله، یکی از شناختهشدهترین نامها در صنعت بازی است. دو بخش آن، Rockstar Games و 2K، مسئول برخی از اتفاقات فرهنگی هستند، از جمله Grand Theft Auto معروف و اخیرا هم NBA 2K. یکی از آخرین عناوین محبوب این مجموعه Red Dead Redemption 2 است که خود گویای توجه جدی شرکت به جزئیات گرافیکی و حرکتی است.
Naughty Dog مکان: سانتا مونیکا ، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ Naughty Dog در اواخر دهه 1980 آنهم در یک گاراژ شروع به کار کرد و سرانجام به لطف مجموعههایی مثل Crash Bandicoot ،Jak and Daxter و Uncharted مطرح و به یکی از برترین شرکتهای بازیسازی آمریکایی تبدیل شد. این شرکت با حفظ فرهنگ سبک indie، بر همکاری متقابل استودیویی بین برنامهنویسان، توسعهدهندگان و طراحان تاکید داشته و محصولات بسیار با کیفیت آن برنده جوایز متعدد شده است.
ACTIVISION BLIZZARD ENTERTAINMENT مکان: سانتا مونیکا ، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ احتمالا میتوان گفت که این شرکت شهرت خود را مدیون بازیهای نقش آفرینی آنلاین چند نفره مانند World of Warcraft است. علاوه بر آن Activision Blizzard در بازیهای کارتی دیجیتالی مجموعهسازی (مثل Hearthstone) ، تیراندازی اول شخص (مثل Overwatch) و ژانرهای دیگر امتیازهای زیادی کسب کرده است. همچنین آنها به خاطر به یاد ماندنیترین شوخیهای دروغ اول آوریل در صنعت بازی مطرح و – از همه اینها بهتر اینکه – برای قدردانی از همراهی اتان جوایزی مثل سپر، شمشیر و کلاهخود هم میدهند.
IIIFONIC مکان: گلدن ، کلرادو و شهر تاکوما ، واشنگتن
چه کار کردهاند؟ این شرکت توسط پیشکسوتان صنعت موسیقی، از جمله رافائل سدیک یکی از محبوبترینهای نئو-سولٍ “تونی، تونی، تونی” بنیانگذاری شد! اکنون IllFonic به یک توسعهدهنده برجسته بازیهای مستقل تبدیل شده و با ارائه عناوینی در ژانر تاکتیکی مانند Armored Warfare و بازیهای بقا وحشت مانند Friday the 13th: The Game برای خود شهرت قابل توجهی به دست آورده است. با وجود اینکه این شرکت در حال بزرگ شدن و توسعه خویش است، با این حال توجه ویژهای به حفظ روحیه مستقل خود داشته و همواره با در نظر گرفتن نظرات مسئولین ارشد خود، پروژههایی را با چشمانداز بلندمدت برنامهریزی میکند.

Jam City مکان: کالور سیتی، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ این شرکت با بهره جستن از موقعیت مکانی خود در قطب فیلم در کالور سیتی، بازیهای اقتباسی متعددی از محبوبترین مجموعهها نظیر Harry Potter و Marvel Avengers را تولید و عرضه کرده است. آنها به تازگی یک قرارداد چند ساله هم با دیزنی منعقد کردهاند تا بازیهایی با شخصیتهای پیکسار و دیزنی تولید کنند. توسعهدهنده – که سازندگان MySpace و یکی از مدیران سابق فاکس قرن بیستم از بنیانگذاران آن به شمار میآیند – ثابت کرده که یک پیشرو واقعی است، علی الخصوص در ژانرهای اجتماعی و موبایلی رایگان.
Scopely مکان: کالور سیتی، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ یکی دیگر از شرکتهای پیشرو بازیهای موبایل که ارتباط زیادی با هالیوود دارد Scopely است که با توسعهدهندگان داخلی و استودیوهای خارجی در سراسر جهان کار میکند. این شرکت که رشد خیلی سریعی هم داشته، تولیدات قابل توجهی نظیر Star Trek Fleet Command و Looney Tunes World of Mayhem ارایه نموده و به تنوع رویکردهای خود در تبدیل بازیهای معمولی به بازیهای نقشآفرینی و استراتژیک افتخار میکند.
STUDIOS BACKFLIP مکان: بولدر ، کلرادو
چه کار کردهاند؟ این توسعهدهنده متعلق به Hasbro، در ارایه بازیهای قابل دسترس، خانوادهپسند و رایگان تخصص دارد که از معروفترین و محبوبترین آنها میتوان به بازی لمسی Paper Toss اشاره کرد. تعامل Backflip Studios با Hasbro به معنای خلق فرصتهای فراوان برای تبدیل عناوین محبوبی مانند Transformers به بازیهای موفق و اعتیادآور بعدی است.
DoubleDown Interactive مکان: سیاتل ، واشنگتن
چه کار کردهاند؟ DoubleDown Interactive برای سیستم عاملهای اجتماعی و موبایل بازیهای کلاسیک کازینو – از بلک جک و اسلات گرفته تا پوکر و رولت – ایجاد میکند. این شرکت بینالمللی به فراهم کردن بهترین مزایا، مثل ماساژ تراپی و بلیط مسابقات تیم بیسبال سیاتل Mariners برای کارمندان اهمیت زیادی میدهد.

PLAYQ مکان: سانتا مونیکا ، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ این شرکت توسعهدهنده بازیهای موبایل که در حال توسعه خود است، اولویت خود را در گیم پلی ساده و قابل فهم، گرافیکهای رنگارنگ، روایتهای مناسب برای همه سنین و آشنایی تقریبی با معماها و پلتفرمها قرار داده است.
Groundspeak مکان: سیاتل
چه کار کردهاند؟ سالها قبل از Pokémon GO سال 2016، این شرکت در زمینه بازیهای گنجواره (یعنی بازیای که بازیکنان با گرفتن مختصات جغرافیایی یک مکان به جستجو برای پیدا کردن محل آن میگردند) پیشگام بود و همان موقع هم گیمرها را به حضور در فضای باز و استفاده از GPS برای جستجوی گنج ترغیب میکرد. علاوه بر آن Groundspeak برای ترغیب گیمرها به بازی مسئولانه، شبکه قدرتمندی از تالارها، رویدادها و حتی ارتباطات محیطی را ایجاد کرده است.
Her Interactive مکان: بلویو، واشنگتن
چه کار کردهاند؟ الهام گرفته از مجموعه همیشه محبوب نسلهای متمادی “نانسی درو”، Her Interactive برای دخترانی که ذوق و علاقه به کاراگاهی دارند بازی میسازد. این شرکت این تصور که بازیهای رایانهای فقط به درد پسران میخورد را از بین برد و طرفداران قدیمی را به دنیای بازی معاصر منتقل و فراتر از دسکتاپ گسترش یافت.
Aftershock مکان: لس آنجلس
چه کار کردهاند؟ این شرکت را با تولیدکنندگان بوتیک-لپتاپ که آنها هم همین نام را دارند اشتباه نگیرید. Aftershock برخی از غبطهانگیزترین IPهای شرکت مادر خود را به دنیای بازیها ارائه کرده، مثل بازی موفق Marvel Strike Force که بر استراتژی مبتنی بر نوبت تکیه دارد. دیگر عناوینی که به زودی منتشر خواهد شد در جهان آواتار و بیگانه اتفاق میافتند که اولی بر استراتژی و تاکتیکها تأکید میکند و دومی به عنوان یک بازی با محوریت تیراندازی مطرح خواهد شد.
Insomniac games مکان: بوربانک ، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ نیروی خلاق پشت پرده Spider-Man و شرکتی که اخیرا از آنها به عنوان یکی از موفقترین شرکتها در صنعت بازی یاد میشود، قدمت بازیهای Insomniac به 25 سال پیش باز میگردد. این شرکت که نام خود را از طریق ارائه بازیهای انحصاری پلیاستیشن مانند Ratchet & Clank و Spyro the Dragon مطرح کرد، اکنون یکی از بزرگترین نقشآفرینان آمریکایی در صنعت بازی است.

GEARBOX SOFTWARE مکان: فریسکو ، تگزاس
چه کار کردهاند؟ پس از استفاده موفق از توسعه بخشهایی از Half-Life و تبدیل آن به مجموعه محبوب خود Brothers in Arms and Borderlands، شرکت Gearbox نه تنها به مدت 20 سال در جریانهای همیشه در تلاطم و تغییر صنعت بازی به خوبی هدایت شده، بلکه همچنان پیشتاز ماندهاند. نمونه بارز این ادعا بازی تیرانداز اول شخص 2016 Battleborn است که به طرز خارقالعادهای پیچیده و جذاب است.
N3TWORK مکان: سانفرانسیسکو
چه کار کردهاند؟ N3TWORK با همکاری نیل یانگ (طراح بازی و کارآفرینWe Farm پرآوازه نه نیل یانگ بدخلق خواننده راک!) به تنهایی تجارت موفق خود را با Legendary: Game of Heroes آغاز و در ادامه از آن موفقیت برای ورود به پروژههای بلندپروازانه جدید استفاده کرد: برنامهای که به موجب آن به توسعهدهندگان ثالث اجازه دسترسی به بهترین اپلیکیشنها، از توسعههای خلاقانه تا بهینهسازی کمپین، را میدهد. این موضوع بیش از هر چیز، نشانه آشکاری است که این شرکت همواره به دنبال شکار مدلهای تجاری نوآورانه است.
POPCAP GAMES مکان: سیاتل
چه کار کردهاند؟ مشهور در بازار بازیهای معمولی، PopCap خود را با سری بازیهای Bejeweled که یک زمانی همه جا پیدا میشد مطرح کرد- این بازی طبق گفته سازندگانش، مدتی هر 4.3 ثانیه یک فروش داشته و در مجموع هم بیش از 50 میلیون واحد فروخته است. بعد از آنکه EA بازی Plants vs. Zombies را خرید، توسعه دهنده PopCap (که کار خود را از یک آپارتمان متوسط در سیاتل آغاز کرده بودند) تمرکز خود را تولید بازیهای مفرح و سرگرم کننده قرار دادند.
TWITCH مکان: سیاتل
چه کار کردهاند؟ این یک شرکت، به خودی خود یک شرکت بازیسازی نیست، اما مجموعههای کمی هستند که به اندازه پلتفرم استریمینگ Twitch از فضای بازی جدا نشدنی باشند. یک پلتفرم ویدئویی-اجتماعی که به عنوان گزینه اول پخش برای جامعه Esports و سایر گیمرها شناخته میشود، twitch در سال 2014 توسط آمازون خریداری شد و (به کمک شرکت) ماهانه بیش از 10 میلیون بازدید کننده دارد.
BETHESDA SOFTWORKS مکان: راکویل، مریلند
چه کار کردهاند؟ این شرکت قدرتمند و بزرگ با معرفی یکی از پیشگامان RPG یعنی مجموعهThe Elder Scrolls بیش از سه دهه است که شهرت مثال زدنی خود را حفظ کرده است. بازیای که چنان دنیاهای پیچیدهای ایجاد کرد که ایجاد شغل جدید “loremaster” را میطلبید. از آن زمان به بعد، این شرکت تقریباً در ژانرهای دیگر نیز گسترش یافته است، از جمله بازیهای ورزشی، بازیهای استراتژیک ، شوترها و موارد دیگر.

VALVE CORPORATION مکان: بلویو، واشنگتن
چه کار کردهاند؟ Valve بیش از 20 سال پیش توسط گروهی از کارکنان سابق مایکروسافت تاسیس و با اولین عنوان خود، شوتر چرخشی اول شخص Half-Life، مورد استقبال و محبوبیت قرار گرفت. در سالهای اخیر این شرکت بیشتر به دنبال مباحث سختافزاری، به ویژه واقعیت مجازی بوده است. حتی پیشرفتهای اولیه VR تیم، مارک زاکربرگ را ترغیب کرد تا زیر بار ایده بازیهای VR برود. در هر صورت طبق برنامههای اعلام شده کیت این شرکت تحت عنوان Valve Index VR که خیلیها هم منتظرش هستند در تابستان منتشر خواهد شد.
OBSIDIAN ENTERTAINMENT مکان: ایروین، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ سابقه دنباله مجموعهها مطمئناً در دنیای بازی نیز وجود دارد و متخصصان RPG این شرکت – که در سال 2003 توسط تیمی از کارکنان سابق Black Isle راهاندازی شد – به واسطه خلق و ارايه دنباله مجموعههایی مثل Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords و Neverwinter Nights 2 مطرح شدند که نتیجه کارشان از نسخه اولیه هم بهتر بود. در عین حال، موفقیت معروف سرمایهگذاری جمعی برای Pillars of Eternity بار دیگر نشان داد که Obsidian در کارهای پرریسکی که میتواند در صنعت بازی تغییرات بزرگی ایجاد کند هم مهارت دارد.
ID SOFTWARE مکان: ریچاردسون ، تگزاس
چه کار کردهاند؟ به احتمال زیاد حتی معمولیترین گیمرها نیز با عناوین جاویدان قدیمی مانند Wolfenstein 3D (شاید هم مدل ne the ultra RPG) یا DOOM (که به مدل چند نفره مدرن کمک کرد) و QUAKE آشنایی دارند – همه این بازیها در بازیهای پیسی انقلابی به پا کردند. این شرکت همچنین از پیشگامان مدل توزیع نرمافزارهای مشترک نیز هست.
EPIC GAMES مکان : پتوومک، مریلند
چه کار کردهاند؟ با توجه به یکپارچه نبودن فضای تک فرهنگی، شاید دیگر هرگز شاهد پدیده خارقالعاده دیگری مثل Pac-Man-style نباشیم، اما Fortnite واقعا به آن درجه از موفقیت نزدیک شد. جدا از موفقیت ماموت، Epic Games – که قدمتش به سالها قبل از دوران اینترنت برمیگردد – با پروژههایی مانند Unreal Engine چشم به آینده دوخته است. پروژهای از مجموعه توسعه محصولاتی که شامل تفاسیر طراحی بسیار واقعگرایانه هستند که کاربردهای خودرویی نیز دارند. به همین دلیل این شرکت اخیراً در دیترویت هم توسعه پیدا کرده است.
BUNGIE مکان: بلوویو، واشنگتن
چه کار کردهاند؟ طبق تعریف خودشان، BUNGIE از یک “آپارتمان وحشتناک یک خوابه” شروع شد و به جایی رسید که یکی از خریدهای مشهور مایکروسافت لقب گیرد. این شرکت بزرگ فناوری این شرکت را در سال 2000 خریداری کرد و کنسول Xbox را با بازی بسیار موفق Halo: Combat Evolution راهاندازی کرد. در عرض تنها چند سال، BUNGIE مایکروسافت را ترک کرد، و بعد از مدتی همکاری با Activision، سرانجام به ریشههای مستقل خود بازگشت.
Warner Bros. INTERACTIVE ENTERTAINMENT مکان: بوربانک ، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ حفظ بعضی از اصلیترین IP های مارول زیر چتر خود، یک استراتژی تجاری بسیار موفق برای این شرکت بزرگ سرگرمی بوده است. بخش بازیهای Warner Bros. Home Entertainment Inc دارای امتیازات مطرحی مانند Mortal Kombat است که زیر نظر استودیوی NetherRealm مستقر در شیکاگو اداره میشود و Batman: Arkham که توسط شاخه Rocksteady Studios مستقر در لندن راهاندازی و هدایت میشود. عناوین آینده هری پاتر و بازی تاج و تخت هستند که همچنان روند پیروزی را برای این شرکت افسانهای ادامه خواهند داد.

BIG FISH GAMES مکان: سیاتل
چه کار کردهاند؟ Big Fish در بازار بازیهای دسکتاپ فعالیت میکند، اما در درجه اول حامی و تشویقکننده بازیهای اجتماعی/موبایلی سرگرمکنندهای است که از مجموعه آنها به اصطلاح بازیهای “آسان برای بازی کردن، سخت برای ماهر شدن در آن” یاد میشود. مثل بازیهای زمانی، پازل، اشیا پنهان و بازیهای مرتب کردن تایلها – مثلا بازی بسیار محبوب Gummy Drop! که در ماه می خط جدید داستانی داستان اسباببازی هم به آنها واگذار شد.
RAVEN SOFTWARE مکان: مدیسن، ویسکانسین
چه کار کردهاند؟ طبق ادعای وبسایت خود این شرکت، تصمیم Raven Software برای ماندن در ویسکانسین انتخاب آگاهانهای بوده است – انتخابی که با هزینههای زندگی و مزایای قابل توجه برای کارکنان همراه است. در مورد نمونه کارهای این شرکت، از موارد برجسته میتوان به بازیهای Heretic / Hexen و Soldier of Fortune اشاره کرد. در سالهای اخیر، این شرکت با یکی دیگر از شرکای اکتیویژن یعنی شرکت Treyarch و Infinity Ward در ورودیهای Call of Duty همکاری داشته است.
INFINITY WARD مکان: وودلند هیلز، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ این شرکت که اکنون به عنوان یکی از شرکتهای تابعه اکتیویژن شناخته میشوند، توسعهدهنده سری بازیهای Call of Duty هستند که همچنان منبع درآمدزایی آنهاست. این شرکت در سال 2002 توسط یک تیم جدا شده 2015، Inc راهاندازی شد که قبلاً روی Medal of Honor: Allied Assault کار میکردند. اخیراً، به نظر میرسد که آنها بیشتر به قلمرو بازی کراس پلتفرم تمایل دارند.
ARENANET مکان: Bellevue، Wash
چه کار کردهاند؟ این شرکت که توسط سه برنامه نویس قبلی Blizzard تاسیس شد و با موفقیت بازیهای آنلاین چند نفره خود مانند Guild Wars و Guild Wars 2 به شهرت رسید. به علاوه به دلیل دیگر شهرت این شرکت استفاده از مدل بروزرسانی اپیزودیک است که محبوبیت آن هر روز افزایش پیدا میکند.
SANTA MONICA STUDIO مکان: سانتا مونیکا ، کالیفرنیا
چه کار کردهاند؟ با گذشت دو دهه از آغاز به کار، این استودیوی درخور احترام هنوز هم مانند یک رویا به نظر میرسد. مثالهای بارز این ادعا: آخرین نسخه God of War که منحصرا برای پلیاستیشن ساخته شده و به نظر میرسد که سختافزار بازی سال را به خود اختصاص داد و فروش آن از مرز 10 میلیون دلار نیز بالاتر رفت. به علاوه مستند Raising Kratos که تولید داخلی است و به موضوع عوارض ساخت بازی میپردازد.

FLOWPLAY مکان: سیاتل
چه کار کردهاند؟ FlowPlay هم در بازار مصرف و هم در B2B، کاملاً بر روی بازیهای ساخت و سازی تمرکز کرده است. Vegas World با گرد هم آوردن تقریباً 50 بازی به سبک کازینو در یکجا خط سیر کازینو را در پیش گرفته، و ourWorld صدها بازی را در یک دنیا نمایش میدهد که همگی آنها با در نظر گرفتن یک دختر نوجوان به عنوان مخاطب طراحی شدهاند.
DEVOLVER DIGITAL مکان: آستین
چه کار کردهاند؟ این ناشر به دنبال بازیهای مختلف، و معمولا متفاوت، از سراسر دنیاست. مثالهای متفاوتی برای این بازیها وجود دارد: از بازی سوئدی “یک باله خشن در مورد دوستی، تخیل و فرامین یک دیوانه برای مبارزه مردی که هر کسی که سر راهش قرار گیرد را نابود میکند” گرفته تا یک ماجراجویی مبتنی بر چرخش از یک شرکت مستقل لهستانی در مورد رشد و فروش ماری جوآنا.
منبع: builtin