در حالیکه درآمد نتفلیکس در سال ۲۰۱۸ به رقمی معادل ۱۶ میلیارد دلار رسید و شرکتهای مادر HBO یعنی WarnerMedia و Disney برای راهاندازی سرویسهای استریمی خود آماده میشوند، و در واقع تمامی شرکتهای رسانهای دیگر هم دسترسیهای خود را در قالب میلیونها روش مختلف تقسیم میکنند، به نظر میرسد سال ۲۰۱۹ شدیدترین و سختترین رقابتهای استریمی را که تاکنون وجود داشته، تجربه کند.
اما تا آنجا که به نتفلیکس مربوط میشود، این رقابت چیزی فراتر از مبارزه با تایتانهای قدیمی هالیوودی است: بلکه مبارزهای برای جلب مخاطب و بیننده بیشتر است که یکی از بزرگترین رقبا، از بین همه غولهای استریمینگ، Epic Games است.

نتفلیکس در گزارش درآمد سال ۲۰۱۸ خود، که روز پنجشنبه منتشر شد، تخمین زد که در ایالات متحده بالغ بر ۱۰ درصد از زمان نمایش تلویزیون و رقمی تقریبا مشابه آنرا در بخش نمایش تلفن همراه در اختیار دارد. در کشورهای دیگر، این درصدها به دلیل آنچه نتفلیکس از آن به عنوان “نفوذ کمتر خدمات ما” یاد کرده پایینتر است که البته مشخصا دلیل آن را نه رقابتهای استریمی بلکه پلتفرمهای آنلاین و بازیهای ویدئویی ارزیابی میکند.
در این گزارش آمده است که “ما بیش از شبکه HBO با Fortnite در رقابتیم (و در این رقابت هم بازندهایم).”
تا پایان سال ۲۰۱۸، نتفلیکس تقریباً ۱۳۹ میلیون عضو در سراسر جهان داشته که حق عضویت پرداخت میکردند. اما در همین زمان و در نوامبر ۲۰۱۸، طی گزارشی که Epic منتشر کرد بازی پرفروش نبرد رویال بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر ثبت شده دارد. نتفلیکس در گزارش فصلی خود تصریح کرد که ارزشمندترین معیار برای آنها "زمان نمایش برای اعضا"ست و Fortnite - که تنها یکی از گزینههای بیپایان برای جلب مخاطبان است- در این زمینه بسیار موفق بوده و رقابت بسیار سنگینی را ایجاد کرده است. اما بیشک Fortnite تنها منبع سرگرمیای نیست که مخاطبان را از نتفلیکس دور میکند.
در ادامه نتفلیکس اشاره میکند که: “وقتی در ماه اکتبر YouTube برای چند دقیقه در سطح جهانی از دسترس خارج شد، آمار تماشای مخاطب و ثبت نام ما در آن زمان افزایش یافت. از نظر زمان مشاهده، Hulu نسبت به YouTube زمان کمتری را به خود اختصاص داده، به علاوه آنها در ایالات متحده موفق هستند اما در کانادا اصلا حرفی برای گفتن ندارند، که همین یک نقطه مقایسه ایجاد میکند: نفوذ ما هم در این دو کشور تقریباً مشابه است.”
در سال ۲۰۱۹، نتفلیکس برای جذب مخاطبان بلاتکلیف، مجدداً میلیاردها دلار صرف ساخت سریالها و فیلمهای اورجینال و مبتکرانه خواهد کرد – این شرکت از بازگشت مجموعه “چیزهای عجیب” (Stranger Things) در چهارم ژوئیه به عنوان یک رویداد مهم یاد کرده و در ادامه فیلم “آینه سیاه: بندراسنچ” (Black Mirror: Bandersnatch) به احتمال ساختن فیلمهای تعاملی جدید هم اشاره کرده- اما در عین حال قیمت عضویتها را هم به طور سراسری افزایش داده است. پیام چشمانداز آینده روشن است: کارهایی را که تا به حال انجام دادهاید متعهدانه و با سختکوشی چندین برابر ادامه دهید و از رقابت آشکار پرهیز کنید. (طبق اشاره خود نتفلیکس که اذعان کرده “تمرکز ما بر دیزنی پلاس، آمازون و یا دیگران نیست، بلکه تمام تمرکز و هدف ما این است که چگونه میتوانیم اعضا و مشتریانمان تجربه و رضایتمندی بهتری داشته باشند”) اما آنچه به عنوان پدیده تک بازی شروع شد، اکنون به محل رقابت تبدیل شده و از خیلی جهات، رقابت واقعی نتفلیکس در نبردهای استریمی هنوز شروع نشده است.